Hvordan kartlegge personlige forutsetninger?

Her gir vi deg et kort innblikk i hva som er viktig i kartleggingsprosessen av personlige forutsetninger. 

Å kartlegge rundt ASK-språklige bidrar til å tilrettelegge for språklig deltakelse. Dette vil ha stor betydning for mulighetene til å kunne kommunisere og bli forstått. Du må kartlegge både personlige forutsetninger og faktorer i miljøet.

Kartlegging betyr å skaffe deg innsikt i personlige forutsetninger og faktorer i miljøet. Kartlegging av den ASK-språkliges forutsetninger består av en grunnutredning, ASK-kartlegging og ASK-oppfølging.

Hensikten med å kartlegge er å identifisere kommunikative ferdigheter, styrker og begrensninger hos personen for å sette inn eller justere tiltak.

Grunnutredning

En grunnutredning settes ofte i gang av PPT eller Habiliteringstjenesten for barn og ungdom. Det er en stor fordel at den er tverrfaglig. Som PP-rådgiver har du en sentral rolle i å bidra til en helhetlig utredning som involverer alle aktuelle aktører. Kartleggingsverktøy må ofte tilpasses den enkelte og testsituasjonen må tilrettelegges. Dette må gjøres av noen som har kjennskap til dette.

En grunnutredning kan inneholde kartlegging av:

Din rolle i lagarbeidet

Det kan være et stort lag som skal samarbeide. Tydelige roller og ansvar er viktig for å lykkes i et lagarbeid. Skaff oversikt over hva som er gjort tidligere av kartlegginger. Undersøk om noen av disse bør suppleres.

Som PP-rådgiver eller pedagog kan du bidra til en grunnutredning med den kjennskapen du har til personen. Vurder hvordan personen bruker sansene sine og hva han eller hun mestrer motorisk. Dette er viktige observasjoner for å kunne avgjøre hva som vil være egnede kommunikasjonsformer. Som regel vil det også være behov for å prøve ut ASK, samtidig som kartleggingen foregår. Eksempler på hva du som pedagog kan være oppmerksom på er:

Det finnes observasjons- og kartleggingsverktøy som kan være til hjelp i arbeidet. (Lenke til kartleggingsverktøy Pragmatisk profil IPCA, dynamisk kartlegging av ikke symbolsk kommunikasjon)

Som barnehagelærer eller lærer er det din rolle å dele det du ser med resten av laget. Kommunikasjon og språk kan arte seg annerledes i et naturlig miljø enn i en mer formell kartlegging. Bring inn i lagarbeidet det du ser og observerer.

Som foreldre har du en viktig rolle som den som kjenner barnet aller best. Bring inn det du observerer hjemme både når det gjelder helse og motorikk, språk og kognisjon

Etter en grunnutredning er det viktig å fortsette med ASK kartlegging og ASK oppfølging. Dette kan du lese mer om i ASK e-læring ( Canvas.no)