Hvordan tilrettelegger man for fatigue?
Fatigue er en overveldende og vedvarende følelse av utmattelse som begrenser en i hverdagen. Barn og elever med ervervet hjerneskade opplever ofte fatigue.
Fatigue er en subjektiv opplevelse og kan være vanskelig å gjenkjenne. Det kan være vanskelig å forstå, og utfordrende å tilrettelegge for. Fatigue har innvirkning på barn og elevers psykiske, kognitive og emosjonelle fungering. Søvn alene vil ikke nødvendigvis redusere opplevelsen av fatigue.
En god håndtering av barnets eller elevens fatigue legger grunnlaget for utvikling og læring. Tilrettelegging er nødvendig for å nytte barnets eller elevens læringspotensial og mulighet for deltakelse i barnehage eller skole og på fritiden. Dersom barnet eller eleven ikke får tilstrekkelig tilrettelegging vil det være utfordrende å delta i fellesskapet og undervisningen.

Fatigue kan vise seg ved at barnet eller eleven:
- er passivt
- gjesper og er uoppmerksom
- har svingende energinivå
- har slørete blikk eller tale
- har mindre koordinerte bevegelser
- blir irritert eller utålmodig
- blir motorisk urolig
- trekker seg vekk, eller vandrer formålsløst rundt
- har smerter eller ubehag
- blir blek i ansiktet
- har hodepine
- har oppkast
Barn eller elever kan ha ett eller flere av disse tegnene på fatigue.
Kartlegging av fatigue
Selv om man ofte kan gjenkjenne tegnene på fatigue, er det avgjørende å gjennomføre kartlegging for å få innsikt i hvilke aktiviteter som tapper for energi og hvilke som gir energi. Kartlegg hva som er en god pause for akkurat denne eleven, hvor, hvor ofte, hvor lenge, med hvem, med hvilket innhold? Dette danner grunnlaget for tilpassede tiltak som balanserer energibruken og ivaretar hvile.
Når du skal kartlegge fatigue må laget rundt bli enige om hvilke tegn på fatigue barnet eller eleven viser. Deretter bør laget samarbeide om å kartlegge hele dagen til barnet eller eleven. Forsøk å se om det er et mønster for når barnet eller eleven er sliten. På den måten kan en timeplanfeste pauser gjennom hele dagen. Slik kan en være i forkant og gi pauser før barnet blir sliten.
Trafikklysmodellen er en metode for å kartlegge fatigue gjennom hele dagen til barn eller elever. Skole eller barnehage og foreldre samarbeider om å fargekode nivå av fatigue gjennom hver time av dagen, og ser det i sammenheng med aktivitetene til barnet eller eleven. For å kunne utelukke at det ikke er tilfeldigheter som avgjøre nivået av fatigue bør kartleggingen gjøres over minst to uker.
Mulige tiltak for å håndtere fatigue
- Enkelte barn eller elever kan ha behov for kortere dager, eller helt fri noen dager.
- Planlegg for en gradvis økende tilstedeværelse på skole eller i barnehage.
- Sørg for god struktur og forutsigbarhet i hverdagen.
- Sørg for timeplanfestede pauser.
- Dagsplanen og ukeplanen må tilpasses individuelt.
- Tilrettelegge miljøet ved å redusere støy og visuelle inntrykk.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.