Når en elev kommer tilbake med en ervervet hjerneskade
Hvordan tilrettelegger man i barnehage eller skole når et barn eller en elev kommer tilbake med en ervervet hjerneskade?
Det finnes ingen mal for en perfekt tilbakeføring til barnehagen eller skolen etter en ervervet hjerneskade. Barnehagen og skolen må planlegge med utgangspunkt i det enkelte barn eller elev. Her er noen generelle råd og tips til tiltak.
Laget rundt barnet og eleven
Barnehage, skole og foresatte er viktige i laget rundt barn og elever. Ved en ervervet hjerneskade består laget også av helsepersonell og andre fagfolk. Samarbeidet mellom fagpersoner og foresatte er viktig for å sikre god tilrettelegging for barn og elever.
- Samle hele laget rundt barnet og eleven og del bakgrunnsinformasjon.
- Involver laget rundt barnet og eleven i å planlegge og beslutte oppfølging og tiltak på skolen når eleven kommer tilbake.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og Statped kan bistå med å hjelpe barnehager og skoler med å forstå hvilke pedagogiske konsekvenser en ervervet hjerneskade kan ha for den enkelte, og foreslå tilrettelegging og tiltak.
Hvordan er det å ha en ervervet hjerneskade?
Samarbeid mellom barnehage, skole og foreldre
Familien sine behov og ønsker er viktigst og må ligge til grunn for hva som skjer når barnet eller eleven kommer tilbake til barnehage og skole.
Samarbeid tett med foreldre om å tilbakeføre barnet eller eleven til barnehagen eller skolen. Hold jevnlig kontakt med foreldrene både før og etter at barnet eller eleven er tilbake.
Tips til tiltak
Barnehagen og skolen bør tilstrebe at barnet eller eleven får en naturlig hverdag og kan være sammen med andre.
Velg en konkret person i barnehagen eller på skolen til å koordinere støtte og delta på møter.
- Sett dere inn i hva konsekvenser av ervervet hjerneskade kan være.
- Alle i barnehagen eller skolen bør få nødvendig opplæring og informasjon.
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan kobles på ved behov, de kan søke Statped om bistand.
- Tilpass barnehage- eller skolemiljøet for å møte barnets eller elevens behov.
- Utforsk den nye normalen for å forstå barnets eller elevens nye situasjon og utfordringer.
- Hold oversikt over barnets eller elevens nåværende og fremtidige behov.
- Skreddersy opplæringen til det enkelte barn eller elev.
Følg med på endringer
For noen kan følgevanskene etter en ervervet hjerneskade være langvarige. Noen vil ha behov for støtte og tilrettelegging for å lære og utvikle seg. Utfordringer kan oppstå, forverres eller vise seg på senere tidspunkt i utviklingen. Som pedagog eller PP-rådgiver er det viktig at du er følger med over tid. Fungerer tiltakene som ble satt inn da barnet kom tilbake til skolen eller barnehagen fortsatt, eller bør de endres? Dersom du mistenker at barnet eller eleven har nye utfordringer kan det være nyttig å gjøre en ny kartlegging og evaluere nytten av eksisterende tiltak.
Råd til deg som jobber i barnehage og skole
Her er noen generelle råd som til dere som jobber i barnehage og skole:
- Forsøk å forstå barnets eller elevens situasjon.
- Legg vekt på interesser, preferanser og vennskap.
- Lytt til barnets eller elevens tanker, ønsker og ambisjoner, og spør om innspill og tilbakemelding.
- Gjør det mulig for barnet eller eleven å delta på alt i barnehagen og skolen, men ta hensyn til behov for pauser, ro og hvile.
- Vær oppmerksom på barnets eller elevens styrker, svakheter, behov og endringer over tid.
- Tilpass dagen, læringsmål og timer etter barnets eller elevens behov.
- Kontakt PPT ved bekymring for barnets eller elevens utvikling.
- Reduser press og krav ved behov.
- Tenk langsiktig, en ervervet hjerneskade kan påvirke barn og elever utover skoleløpet.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.