Slik oppdager du kognitive vansker

Kognitive vansker er ofte usynlige, kan være vanskelige å gjenkjenne og har stor betydning for fungering i barnehage, skole og ellers i hverdagen.

Hukommelse

Problemer med å huske det man nettopp har lest eller hørt, eller ved vansker med å huske hendelser som har skjedd.. Dette kan føre til betydelige utfordringer ved læring. Barnet eller eleven kan ha vansker med å huske instruksjoner eller glemmer raskt innholdet i det de nettopp har lest eller hørt.

Elever skriver ved pulten i klasserom.
TRENGER STØTTE: Barn og elever kan ha utfordringer med å starte oppgaver i klasserommet uten hjelp kan streve med eksekutive funksjoner.

Prosesseringshastighet

Vansker med prosesseringshastighet kan vise seg ved at barnet eller eleven bruker lang tid eller har vansker med å bli ferdig med oppgaver. Barnet eller eleven kan trenge ekstra tid på å lese instruksjoner eller å oppfatte og svare på spørsmål. Det kan gjøre det utfordrende å følge med i både faglige og sosiale aktiviteter. Dette kan for eksempel påvirke mulighetene til å delta i diskusjoner og samtaler.

Konsentrasjon og oppmerksomhet

Urolighet og vansker med å holde fokus i en oppgave er vanlig og kan være et tegn på problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet. Barnet eller eleven kan bli lett distrahert eller ofte skifte mellom aktiviteter uten å fullføre dem. Dette kan hindre læring og deltakelse både i barnehage og skole.

Eksekutive funksjoner/reguleringsfunksjoner

Problemer med å planlegge, organisere, starte og fullføre oppgaver, overvåke og tilpasse seg situasjoner og forstå andres perspektiv. Barn og elever kan ha utfordringer med å starte oppgaver i klasserommet uten hjelp, vente på tur i samtaler, eller regulere følelser og atferd.

Språk og kommunikasjon

Språk regnes som en kognitiv funksjon, og fungerer som en kanal for hvordan kognisjon uttrykkes. Barnet eller eleven kan oppleve vansker med å finne ord, være med i samtaler, eller forstå språklige uttrykk. Les mer om språk og kommunikasjon.

Innsikt

Redusert evne til å forstå egne vansker. Dette kan vise seg som mangel på forståelse for egne fysiske begrensninger eller behov for hvile. Barnet eller eleven kan overse behovet for pauser eller overvurdere egen kapasitet.

Persepsjon

Tolking av syns-, hørsels- og sanseinntrykk kan bli endret. Barn og elever kan oppleve vanlige lyder som forstyrrende eller ha utfordringer med å orientere seg, og de kan også være sensitive for lyd og lys. Dette kan gjøre hverdagen mer krevende.

Kartlegging

Mange kognitive funksjoner påvirker hverandre, og det kan være utfordrende å identifisere om problemer skyldes hukommelse, oppmerksomhet eller reguleringsvansker. Slike kognitive vansker kan ha stor betydning for skole, sosiale ferdigheter og emosjonell utvikling. Det kan gjøre at barnet eller eleven har en senere utvikling enn jevnaldrende på enkelte områder.

Utredning av kognitive vansker etter hjerneskade gjøres ofte i spesialisthelsetjenesten med nevropsykologiske tester. Foreldre, skole og barnehage spiller også en viktig rolle i å observere og fange opp eventuelle endringer, og samarbeid med PPT kan sikre gode tiltak.

Kartleggingen bør koordineres mellom spesialisthelsetjenesten, skole og PPT for best oppfølging av barnets behov.

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.