Slik kartlegger du kommunikasjonsvansker
En ervervet hjerneskade kan påvirke evnen til å kommunisere. Ved mistanke om utfordringer med kommunikasjon, bør den kartlegges for å fange opp utfordringer og for å finne gode tiltak.
Barn og elever som har fått en ervervet hjerneskade, kan få kommunikasjonsutfordringer i form av et fall i språk-, tale- og kommunikasjonsferdigheter. Et slikt fall kan påvirke læringsevnen eller lede til vansker med kommunikasjon senere i opplæringen.

Kommunikasjonsvanskene kan oppstå som følge av flere ulike utfordringer:
- Vansker med å forstå talespråk, snakke, lese og/eller skrive (afasi).
- Vansker med å viljestyre, planlegge og utføre språklyder. Det kan også være endret taleflyt, talemelodi og inkonsistente uttalefeil (taleapraksi).
- Utydelig tale på grunn av nedsatt kontroll over eller svak talemuskulatur (dysartri).
- Vansker med å forstå, snakke, lese, skrive, samtale og samhandle sosialt på grunn av vansker med å være oppmerksom, huske, organisere, prosessere informasjon, løse problemer og utføre noe (kognitive kommunikasjonsvansker).
- Endret stemme på grunn av forstyrret eller ødelagt nervetilførsel til muskulatur i strupen (nevrologiske stemmevansker).
Noen symptomer kan se like ut, for eksempel vansker med å finne ord. Den underliggende årsaken kan være ulik, og ulike årsaker krever ulike tiltak og tilrettelegging.
En kartlegging må være bred for å finne ut hva som er hva. Endrede språkfunksjoner og andre kommunikasjonsutfordringer kan være vanskelige å fange opp. Spesifikke endringer krever spesifikke tiltak.
Hvordan kartlegge?
Ved kommunikasjonsvansker etter en ervervet hjerneskade bør flere nivåer kartlegges. Det kan være barnet eller elevens evne til å
- finne, lære, forstå eller bruke ord og ordforråd
- arbeide med og skille lyder eller koble lyder og bokstaver
- bygge opp setninger og ta med nøkkelord eller deler av ord
- huske og gjenta lyder og ord, følge instruksjoner eller lære språklige mønstre
- kommunisere, henge med i samtaler eller forholde seg til sosiale koder
- fortelle historier, lese mellom linjene eller følge den røde tråden i samtaler
Da er det mulig å avdekke språklige styrker og svakheter, og å undersøke hvor svikten ligger.
Hensikten med å kartlegge er å
- finne ut hvilke språkfunksjoner som er rammet, og i hvilken grad
- få informasjon om hva barnet eller eleven klarer bra, og hva som er vanskelig
- utarbeide tilpassede tiltak og mål for tiltak
- vurdere og dokumentere nytte av tiltak
Hensikten er også å identifisere alle kanaler og strategier som barnet eller eleven bruker i funksjonell kommunikasjon, for eksempel kroppsspråk.
- Foreldre og Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) sine erfaringer og observasjoner over tid er viktig informasjon i en kartlegging.
- Fagpersoner som logoped, nevropsykolog, lege, fysioterapeut og ergoterapeut er nødvendige samarbeidspartnere i en kartlegging.
Kartlegging tar tid. Å kartlegge og gjennomføre tiltak skjer ofte mer eller mindre parallelt.
Hvem kan kartlegge?
- Spesialisthelsetjenesten kartlegger vanligvis barn og elever med ervervet hjerneskade før de blir skrevet ut fra sykehus, ett år etter skade, og ved overganger.
- Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kartlegger videre og gir råd til foreldre, barnehage/skole og andre fagpersoner i laget rundt barnet eller eleven.
- En logoped bør kartlegge og utarbeide tiltak som er individuelt tilpasset og målrettet.