Slik kartlegger du kommunikasjonsvansker

En ervervet hjerneskade kan påvirke evnen til å kommunisere. Ved mistanke om utfordringer med kommunikasjon, bør den kartlegges for å fange opp utfordringer og for å finne gode tiltak.

Barn og elever som har fått en ervervet hjerneskade, kan få kommunikasjonsutfordringer i form av et fall i språk-, tale- og kommunikasjonsferdigheter. Et slikt fall kan påvirke læringsevnen eller lede til vansker med kommunikasjon senere i opplæringen.  

Tre ungdommer snakker sammen
VANSKELIG Å FANGE OPP: Endrede språkfunksjoner og andre kommunikasjonsutfordringer kan være vanskelige å fange opp, derfor er en bred kartlegging nødvendig.

Kommunikasjonsvanskene kan oppstå som følge av flere ulike utfordringer: 

Noen symptomer kan se like ut, for eksempel vansker med å finne ord. Den underliggende årsaken kan være ulik, og ulike årsaker krever ulike tiltak og tilrettelegging.  

En kartlegging må være bred for å finne ut hva som er hva. Endrede språkfunksjoner og andre kommunikasjonsutfordringer kan være vanskelige å fange opp. Spesifikke endringer krever spesifikke tiltak. 

Hvordan kartlegge? 

Ved kommunikasjonsvansker etter en ervervet hjerneskade bør flere nivåer kartlegges. Det kan være barnet eller elevens evne til å 

Da er det mulig å avdekke språklige styrker og svakheter, og å undersøke hvor svikten ligger. 

Hensikten med å kartlegge er å  

Hensikten er også å identifisere alle kanaler og strategier som barnet eller eleven bruker i funksjonell kommunikasjon, for eksempel kroppsspråk.  

Kartlegging tar tid. Å kartlegge og gjennomføre tiltak skjer ofte mer eller mindre parallelt. 

Hvem kan kartlegge? 

  • Spesialisthelsetjenesten kartlegger vanligvis barn og elever med ervervet hjerneskade før de blir skrevet ut fra sykehus, ett år etter skade, og ved overganger.  
  • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kartlegger videre og gir råd til foreldre, barnehage/skole og andre fagpersoner i laget rundt barnet eller eleven.  
  • En logoped bør kartlegge og utarbeide tiltak som er individuelt tilpasset og målrettet.