Bruk av materiell, utstyr og leker i matematisk utforskning
Mye av utstyret som allerede fins i barnehager og skoler kan brukes til matematisk utforskning og aktivitet.
Det kan ha stor betydning for barn og elever som har læringsutfordringer i matematikk å kunne undersøke, føle og gjøre seg erfaringer med former, figurer, vekt, lengder, størrelser, antall og mye mer. Mange barn gjør naturlig konkrete erfaringer i barnehagealder, men ikke alle.
Det er derfor viktig at skolen følger opp dette og tilrettelegger for de første viktige matematiske erfaringene, og videreutvikler barn og elevers konkrete og sansbare undersøkelser. Hvordan læreren bruker mulighetene til matematiske samtaler som ligger i slike situasjoner er avgjørende for elevers læringsutbytte.

Forslag til utstyr
Materiell, utstyr og leker som kan bidra til utforskende aktiviteter i barnehage og skole/SFO
Utstyr som kan brukes i daglige aktiviteter: Kopper og kar til borddekking, matvarer og kjøkkenutstyr til matlaging, sko, støvler og klær til på- og avkledning.
Utstyr og leker til innemiljøene: Butikkmateriell, dukker og figurer, utkledningsklær og utstyr, bondegårder, biler, tog-baner, bygge-materiell (f.eks. klosser, Duplo og Lego), utstyr og leker med ulik geometrisk utforming, brettspill, puslespill, klinkekuler, klokker og timeglass, måleutstyr til vekt, lengder, høyder og volum.
Utstyr og leker til utemiljøene: Sandkasser med sandkasseutstyr, hinderløyper, klatrestativ, paradis, sykler og kjøretøy, tau og baller til for eksempel bygging, erfaringer med bevegelser og plassering, både med egen kropp og i lek med andre.
Naturmateriell: Blader, kongler, pinner, stein og skjell til for eksempel sortering, måling, telling og gruppering.
Formingsmateriell: Plastilina, piperensere, fyrstikker uten svovel, papp, papir, farget tape, perler, brikker, fjær, stoff og garn til for eksempel å utforske og lage mønster, vekt og volum, sortering og telling.
Gjenbruksmateriell: Bokser, lokk, korker, knapper, flasker og annen emballasje til for eksempel forståelse av rommål, volum, sortering etter egenskaper, gruppering, telling av antall.
Utstyr og leker fra leverandører:
Matematikksenteret har laget en oversikt over konkretiseringsmateriell (åpnes i ny fane) som er gruppert i basispakker for 1.-2.trinn, 3.-4.trinn, 5.-7.tr. og 8.-10.trinn.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.