Hvordan legge til rette for medvirkning?

For elever som har autisme, ADHD eller Tourettes syndrom, er det særlig viktig å finne alternative måter å forstå og ivareta deres perspektiv.

Elevmedvirkning er en viktig rettighet som sikrer at elever får innflytelse på sin egen skolehverdag. Ifølge opplæringsloven § 10-2 har elever rett til å medvirke i alt som angår dem, og deres meninger skal bli hørt og tatt på alvor ut fra alder og modenhet.

Når elever får medvirke, styrkes deres engasjement og trivsel. Den voksnes oppgave er å avdekke elevens behov og tilrettelegge både individuelt og systematisk. 

Lærer og gutt high fiver.
VÆR OPPMERKSOM: Atferd, kroppsspråk, lyder eller visuelle uttrykk kan være like viktige kommunikasjonsformer som verbalt språk.

Å lytte til barnets stemme

Å høre et barn handler om mer enn bare ord. Elever med autisme, ADHD og Tourettes syndrom uttrykker seg noen ganger på andre måter enn gjennom tale. Atferd, kroppsspråk, lyder eller visuelle uttrykk kan være like viktige kommunikasjonsformer som verbalt språk.

For å ivareta elevens rett til medvirkning må vi som voksne være oppmerksomme på disse uttrykksformene og aktivt tolke hva barnet forsøker å formidle. Ved å anerkjenne og lytte til elevens stemme, uavhengig av hvordan den uttrykkes, kan vi tilrettelegge bedre for deres behov og sikre at de blir hørt på en måte som gir mening for dem. 

Verktøy for medvirkning  

Det er viktig å få eleven til å se behovet for, og godta den tilpasningen og tilretteleggingen de trenger på skolen og på skolefritidsordningen. 

For å lykkes med å tilpasse for eleven er det desto viktigere å lytte til elevens egne tanker om hva som hjelper i skolen. Hva som stresser eller gjør det vanskelig å være der. De har ofte kloke tanker om hva som kan hjelpe dem.

Sånn vil jeg ha det er eksempel på et materiell som kan gi konkret støtte til denne samtalen. Verktøyet gir eleven en mulighet og opplevelse av medbestemmelse, samtidig som han/hun og lærer guides mot sentrale punkter i tilretteleggingen. 

Sånn vil jeg ha det (saannviljeghadet.no åpnes i ny fane) bruker visuell støtte for å gjøre informasjon mer tilgjengelig for barn med ulike forståelsesvansker. Materiellet er delt inn i temaer som øker bevisstheten om barnets sensitivitet og behov for forutsigbarhet, noe som kan fremme trivsel og læring.

Samtalen kan deles opp i mindre deler, og det er viktig å notere elevens innspill og støttebehov. Til slutt oppsummeres samtalen i en sjekkliste eller avtale, som sikrer at elevens stemme blir hørt og respektert i hverdagen. Informasjonen kan også brukes av pedagogosk-psykologisk tjeneste (PPT) i sakkyndig vurdering. 

Sånn går du frem  

  1. forbered eleven godt 
  2. atferdsuttrykk er også kommunikasjon 
  3. presenter påstander med visuell støtte 
  4. oppsummer sammen med eleven 
  5. bli enige om tiltak som kan prøves ut 

Påstander som verktøy for å åpne samtaler 

Verktøy som benytter påstander gjør det enklere for elevene å uttrykke seg. Mange synes ofte det er vanskelig å svare på åpne spørsmål. Påstander kan bidra til å bryte isen og åpne opp for videre samtale. Når et verktøy presenterer en påstand, kan dette utløse en mer fri prat. Eleven får rom for å dele mer om egne tanker, følelser og behov. 

Bruken av slike verktøy er ikke bare nyttig for å forstå elevens behov, men kan også være relasjonsskapende. En god samtale med eleven kan styrke relasjonen og gi en opplevelse av å bli sett og tatt på alvor. Det kan også resultere i nye tiltak.

Når eleven får mulighet til å påvirke sin egen skoledag på en konstruktiv måte, kan det bidra til økt trivsel, mestring og en følelse av kontroll og selvstendighet.

Det er viktig å gi god informasjon til eleven på forhånd for å sikre at de føler seg forberedt og trygge på hva som skal skje. En god forberedelse kan være å sende en video der læreren stiller noen enkle spørsmål om hvordan eleven ønsker å kommunisere. Dette gir både læreren og eleven tid til å reflektere over forventningene, noe som kan bidra til en mer åpen og konstruktiv samtale. 

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.