
Nevroutviklingsforstyrrelser
Nevroutviklingsforstyrrelser er en gruppe tilstander som påvirker hjernens utvikling, og som fører til utfordringer i hvordan man lærer, kommuniserer og samhandler med andre. De vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene er ADHD, Tourettes syndrom og autisme.
Tilrettelegging for barn og elever med nevroutviklingsforstyrrelser
-
Tiltak ved autisme Barn og elever med autisme har en annen måte å være i verden på enn andre. Samtidig er de like forskjellige som alle andre barn og elever.
-
Tiltak ved Tourettes syndrom Hva kan være gode tiltak i barnehagen, skolen eller på arbeidsplassen når barnet, eleven eller den voksne har Tourettes syndrom?
-
Tiltak ved ADHD Hva kan være gode tiltak i barnehagen, skolen eller på arbeidsplassen når barnet, eleven eller den voksne har ADHD?
-
Sånn gjennomfører du en god kartlegging For å treffe med riktige tiltak, er det nødvendig å få et helhetlig bilde av elevens styrker og behov gjennom grundig kartlegging.
-
Barn og elever som er sensitive for sanseinntrykk Hvis barn eller elever er sensitive for sanseinntrykk, kan det henge sammen med nevroutviklingsforstyrrelser, stress eller behov for struktur og forutsigbarhet.
-
Hvordan jobbe med interesser og styrker Barn og elever med autisme strever ofte med motivasjon, fleksibilitet og sosial forståelse. Ved å koble læring til noe barna eller elevene bryr seg om, blir de tryggere.
-
Hvordan legge til rette for medvirkning? For elever som har autisme, ADHD eller Tourettes syndrom, er det særlig viktig å finne alternative måter å forstå og ivareta deres perspektiv.
-
Hvordan legge til rette for lek? Barn og elever med autisme, ADHD eller Tourettes syndrom kan trenge mer voksenstøtte i lek. Her er noen råd og ideer til hvordan du kan jobbe med dette.

– Slik forebygger du skolefravær med oppdagerkompetanse
Hva kan du gjøre for å forebygge at elever utvikler skolefravær? Oppdagerkompetanse er et stikkord, mener rådgiver Kristine Damsgaard.
Kommunikasjon og sosiale ferdigheter
-
Kommunikasjonsvansker hos barn med autisme Mange barn og elever med autisme har utfordringer med språk og kommunikasjon. Her gir vi deg noen råd til hvordan du kan møte og jobbe med dette.
-
Hvordan styrke sosiale ferdigheter hos barn og unge Noen barn og unge trenger ekstra støtte for å utvikle sosial kompetanse, og kan ha nytte av veiledning for å tolke samspill, regler og forventninger i sosiale settinger.
Eksekutive vansker, struktur og forutsigbarhet
-
Å regulere oppmerksomhet og atferd Barn eller elever som mangler ro, vandrer rundt eller ikke deltar i barnehagen eller på skolen, kan slite med eksekutive funksjoner.
-
Hvordan skape struktur og forutsigbarhet? Elever med autisme, ADHD og Tourettes syndrom kan ha utfordringer med planlegging, problemløsning og selvregulering.

Fokus på tidlig innsats
Fokus på tidlig innsats er en ressurs for tidlig intervensjon i barnehagen overfor barn fra tre til seks år med konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker.
Om nevroutviklingsforstyrrelser
Nevroutviklingsforstyrrelser er en gruppe tilstander som påvirker hjernens utvikling, og som fører til utfordringer i hvordan man lærer, kommuniserer og samhandler med andre. De vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene er ADHD, Tourettes syndrom og autisme. Disse forstyrrelsene kan gjøre det vanskelig for barn å fungere på samme måte som sine jevnaldrende i skole- og barnehagesammenhenger. Selv om disse tilstandene har fellesnevnere, har de også viktige forskjeller i hvordan de påvirker barnet.
Oppmerksomhet: Barn med ADHD kan ha vanskeligheter med å opprettholde oppmerksomheten i lengre perioder, noe som kan påvirke læring og deltaking.
Sosiale vansker: Barn med autisme kan ha utfordringer med å forstå og bruke sosial kommunikasjon, som ansiktsuttrykk og kroppsspråk.
Impulsivitet: Barn med ADHD kan ha problemer med å vente på tur, noe som kan skape utfordringer i klasserommet og under gruppearbeid.
Sensoriske utfordringer: Mange barn med ADHD, Tourettes eller autisme har økt følsomhet for sensoriske inntrykk, som lys, lyder og berøring, noe som kan føre til ubehag eller overstimulering.
ADHD er en nevroutviklingsforstyrrelse som kjennetegnes ved vedvarende vansker med oppmerksomhet, hyperaktivitet og impulsivitet. Personer med ADHD kan ha problemer med å holde fokus, styre impulser og kontrollere aktivitetsnivået, noe som kan gjøre det utfordrende å delta i aktiviteter som krever konsentrasjon, som skolearbeid eller lek i barnehagen. ADHD blir ofte oppdaget tidlig, vanligvis før barnet fyller sju år, og symptomene påvirker barnets evne til å følge med i strukturert undervisning og organisere hverdagen sin.
Barn med ADHD kan ha utfordringer med å fullføre oppgaver, følge med i timen og holde fokus i lengre perioder. Hyperaktivitet og impulsivitet kan gjøre det vanskelig for barnet å vente på tur eller å holde seg stille i klassen, noe som kan påvirke deres sosiale ferdigheter og evne til å delta i gruppeaktiviteter. I barnehagen kan det være vanskelig for barnet å følge med på aktiviteter som krever langvarig oppmerksomhet, og i skolen kan barn med ADHD ha vanskeligheter med å strukturere arbeidsoppgavene sine og organisere tankene.
Tourettes syndrom er en nevro-utviklingsforstyrrelse som kjennetegnes ved ufrivillige motoriske bevegelser (tics) og lyder (vokale tics). Dette kan være svært plagsomt for den som har det, særlig i situasjoner som krever konsentrasjon eller i sosiale sammenhenger. Ticsene kan være enkle (som blink eller rykninger) eller komplekse (som å gjøre bestemte bevegelser eller uttale bestemte ord). Det er viktig å merke seg at tics kan forverres ved stress eller høy aktivitet, og at de kan variere i intensitet gjennom livet.
Tourettes syndrom kan påvirke barnets evne til å delta i aktiviteter, særlig hvis ticsene er sterke eller skjer på en måte som forstyrrer oppmerksomheten. I skolen kan dette føre til at barnet har vansker med å fullføre oppgaver, spesielt de som krever konsentrasjon. Ticsene kan også skape misforståelser i sosiale situasjoner, hvor barnet kan føle seg sosialt isolert. I barnehagen kan barn med Tourettes få utfordringer med å delta i lek eller aktiviteter, spesielt hvis de er veldig synlige eller støyende.
Autisme er en utviklingsforstyrrelse som påvirker hvordan barn oppfatter og samhandler med verden rundt seg. Barn med autisme har ofte utfordringer med kommunikasjon, både verbal og non-verbal, og kan ha vansker med sosialt samspill og fleksibilitet i tankegang og atferd. Autisme kan variere betydelig fra person til person, og graden av symptomer kan være svært ulik. Noen barn har mildere symptomer og kan tilpasse seg i større grad, mens andre har mer alvorlige utfordringer som påvirker deres daglige liv i høy grad.
Autisme kan gjøre det vanskelig for barn å kommunisere med både voksne og andre barn. Mange barn med autisme foretrekker rutiner og kan bli stresset eller frustrert når de møter nye situasjoner. Dette kan påvirke deres evne til å følge med i undervisningen eller delta i gruppearbeid. Sosiale ferdigheter, som å forstå og bruke ansiktsuttrykk eller tale i samtaler, kan være vanskelige, og dette kan føre til isolasjon eller misforståelser med jevnaldrende. I barnehagen kan det være utfordrende for barnet å delta i fellesaktiviteter eller lære seg å samarbeide i lek.
Sensoriske vansker refererer til utfordringer knyttet til hvordan barnet oppfatter og reagerer på sanseinntrykk som lyd, lys, berøring eller lukt. Barn med nevroutviklingsforstyrrelser som ADHD, Tourettes syndrom eller autisme har ofte sensoriske vansker. De kan være enten overfølsomme eller underfølsomme for ulike sanseinntrykk. For eksempel kan et barn med autisme finne sterke lys eller høye lyder overveldende, mens et barn med ADHD kan ha vanskeligere for å skjerme seg fra distraksjoner i omgivelsene.
Sensoriske vansker kan føre til at barnet blir lett overstimulert eller føler seg ubehagelig i visse situasjoner, som i klasserommet eller på lekeplassen. Dette kan gjøre det vanskelig for barnet å fokusere på skolearbeid, delta i aktiviteter, eller kommunisere med andre. I barnehagen og skolen er det viktig å være oppmerksom på disse vanskelighetene og tilpasse miljøet for å minimere stress og hjelpe barnet til å håndtere sensoriske utfordringer bedre. Dette kan for eksempel inkludere tilpasset belysning, redusert støy eller pauser i rolige områder.
Maskering refererer til når barn med nevroutviklingsforstyrrelser, som autisme eller ADHD, prøver å skjule eller kompensere for sine utfordringer ved å etterligne andres atferd eller skjule sine egne følelser og reaksjoner. Dette kan skje ved at barnet kopierer sosial atferd, men ikke nødvendigvis forstår den eller føler seg komfortabel med den. Maskering kan være en måte å tilpasse seg sosiale forventninger, men det kan være svært belastende for barnet.
Maskering kan føre til økt stress og utmattelse, da barnet bruker mye energi på å skjule sine egne behov eller følelser. I skolen og barnehagen kan maskering gjøre det vanskelig for lærere og andre voksne å se de faktiske utfordringene barnet møter, noe som kan hindre dem i å få den støtten de trenger. Over tid kan maskering føre til psykiske helseproblemer som angst eller depresjon, da barnet føler at de ikke kan være seg selv. Det er viktig å anerkjenne maskering og gi barnet rom til å være autentisk, samtidig som man tilbyr støtte og forståelse for de underliggende vanskelighetene.