Hvordan komme i gang med tegnspråk i barnehagen?
Har du et barn som har rett på tegnspråkopplæring uten at barnehagen har fått tak i tegnspråkkompetanse? Det trenger ikke å være så vanskelig å starte.
Barn som lærer tegnspråk, bruker flere sanser når de kommuniserer. Dette bidrar til bedre forståelse og hukommelse. Det fører også til at barnet får flere måter å uttrykke seg på. Tegnspråk kan også være til nytte for alle barna i barnehagen.
Tegnspråk er et språk der håndbevegelser, ansiktsuttrykk og kroppsspråk er sentralt i kommunikasjonen. De fleste barnehagelærere er kjente med dette gjennom daglig kommunikasjon – selv om de ikke har tegnspråkkompetanse.
Det kan være et mål for ansatte i barnehagen å bli mer bevisst på visuell kommunikasjon. Det er også viktig å jobbe med å skape felles forståelse rundt oppmerksomhetssignaler, uttrykksformer, lysforhold og hjelpemidler som gjør kommunikasjon og samhandling lettere.
Hvis barnehagen ikke har ansatt noen med tegnspråkkompetanse, kan man ellers starte med disse grepene.

Før barnet starter
- Last ned appen tegnordbok og begynn å lære tegn: tegnordbok.no (åpnes i ny fane)
- Øv på tegn som brukes mye i barnehagen ved hjelp av denne: 2-tusen (ressurser-tegnsprak.statped.no åpnes i ny fane)
- Skriv ut og heng opp tegn på lekekasser, møbler og annet rundt om i barnehagen.
- Ta en runde i barnehagen for å se om rommene barnet skal oppholde seg i har gode nok lysforhold til å se tegn godt
- Skriv ut navnelapper til garderoben med håndalfabetfont: Håndalfabetkort, plansjer av håndformene, og håndalfabetfont (ressurser-tegnsprak.statped.no åpnes i ny fane)
- Bli kjent med tegnspråklige aktiviteter for å gjøre tegn tilgjengelig i barnehagen: TegnTips til barnehagen (ressurser-tegnsprak.statped.no åpnes i ny fane)
Når barnet har startet
- Bli enige om noen faste situasjoner der dere øver på å bruke faste tegn. Eksempel på situasjoner: samlingsstund, garderobesituasjoner, leksituasjoner og måltider.
- Øv på bruk av blikk, ansiktsuttrykk, mimikk og kroppsspråk for å formidle eksempelvis eventyr sammen med barna.
- Informer om overganger. Du kan for eksempel bruke en dagstavle med bilder og tegn som henger oppe hele dagen. Sammen med barnet kan du ta ned bilder. Det bidrar til å holde oversikten gjennom hele dagen.
Hva bør jeg tenke på om barnet er 1-2 år?
- Ha daglig dialog med hjemmet om utviklingen av barnets tegnforråd.
- Vær oppmerksom og fang opp barnets kommunikasjonssignaler.
- Bruk blikk og peking aktivt – tenk felles oppmerksomhet.
- Du kan starte med disse tegnene denne aldersgruppen: spise, drikke, sulten, mett, tørst, ferdig, sove, vogn, kle på, kle av, leke, vaske hendene, mamma og pappa.
Hva bør jeg tenke på om barnet er 3-6 år?
- Sørg for kompetanseoverføring fra småbarnsavdeling.
- Forklar – ikke gjør: Eksempelvis: Fortell barnet at dere skal skli med de andre barna. La barnet gjøre det selv.
- Bruk tegnspråkleker som alle kan være med på.
- Vær ekstra oppmerksom på å gi barnet med nedsatt hørsel tydelig beskjed, spesielt i overganger, dersom de ikke hører det som blir sagt.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.