Hvordan komme i gang med tegnspråk i barnehagen?

Har du et barn som har rett på tegnspråkopplæring uten at barnehagen har fått tak i tegnspråkkompetanse? Det trenger ikke å være så vanskelig å starte.

Barn som lærer tegnspråk, bruker flere sanser når de kommuniserer. Dette bidrar til bedre forståelse og hukommelse. Det fører også til at barnet får flere måter å uttrykke seg på. Tegnspråk kan også være til nytte for alle barna i barnehagen.

Tegnspråk er et språk der håndbevegelser, ansiktsuttrykk og kroppsspråk er sentralt i kommunikasjonen. De fleste barnehagelærere er kjente med dette gjennom daglig kommunikasjon – selv om de ikke har tegnspråkkompetanse.

Det kan være et mål for ansatte i barnehagen å bli mer bevisst på visuell kommunikasjon. Det er også viktig å jobbe med å skape felles forståelse rundt oppmerksomhetssignaler, uttrykksformer, lysforhold og hjelpemidler som gjør kommunikasjon og samhandling lettere.

Hvis barnehagen ikke har ansatt noen med tegnspråkkompetanse, kan man ellers starte med disse grepene.

Ansatt og barn kommuniserer med kroppsspråk.
FORMIDLING: Øv på bruk av blikk, ansiktsuttrykk, mimikk og kroppsspråk for å formidle eksempelvis eventyr sammen med barna.

Før barnet starter

Når barnet har startet

Hva bør jeg tenke på om barnet er 1-2 år?

Hva bør jeg tenke på om barnet er 3-6 år?

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.