Hvordan tilrettelegge i barnehagen?
Barn med nedsatt hørsel har rett på likeverdig deltakelse i barnehagehverdagen. For å få til det er det avgjørende med målrettet tilrettelegging.
Barn med nedsatt hørsel har rett på likeverdig deltakelse i barnehagehverdagen. For å sikre gode utviklingsmuligheter innen språk, sosialt samspill og psykisk helse, er det avgjørende med målrettet tilrettelegging. Her får du konkrete råd om hvordan barnehagen kan gi barnet et best mulig utgangspunkt for å utvikle lytteevne og talespråk.
Forstå behovet for tilrettelegging
Barn med hørselshemming utgjør en lavfrekvent gruppe, og mange barnehager mangler derfor erfaring og kunnskap om nødvendige tiltak. Tilrettelegging handler om å sikre tilgang til lyd og kommunikasjon, redusere barrierer og skape et inkluderende miljø der barnet får bruke og utvikle språket sitt i meningsfulle sammenhenger.
Tilrettelegg for god tilgang til lyd
Høreapparat og cochleaimplantat (CI) gir barn med nedsatt hørsel mulighet til å oppfatte og bearbeide lyd og dermed utvikle talespråk. Forutsetningen er at barnet bruker utstyret hver dag – og at det fungerer godt. Personalet må derfor ha rutiner og kunnskap om hvordan teknologien brukes og vedlikeholdes.
Tiltak:
- Sjekk daglig at barnet har på høreapparat/CI og at utstyret er skrudd på og fungerer.
- Sørg for at barnet bruker høreapparat/CI i alle aktiviteter – både inne og ute.
- Del barna inn i små grupper for å redusere bakgrunnsstøy.
- Dempe støy ved å:
- Bruke lyddempende materialer i rommene.
- Ha mykt interiør og tepper.
- Sette filt på lekekasser og tennisballer på stol- og bordbein.
- Unngå å bruke utstyr som oppvaskmaskin, radio o.l mens barna er til stede.
- Snakk til barnet i passende avstand (1,5–2 meter) – det gir best effekt av høreteknisk utstyr.
- Sørg for god belysning i rommet og unngå motlys (f.eks. fra vinduer bak deg) – slik at barnet lett kan se ansiktet og munnen din.
Bruk visuell støtte i hverdagen
Barn med nedsatt hørsel har stor nytte av visuelle hjelpemidler for å forstå og delta i det som skjer.
- Bruk dagsplan med symboler, bilder og eventuelt filmklipp.
- Vis hva som skal skje, ikke bare si det.
- Understøtt talen med kroppsspråk, mimikk og tegn som støtte til de barna som bruker det
Skap et rikt og tilgjengelig språkmiljø
Barn med nedsatt hørsel trenger tydelige og støttende språksituasjoner for å utvikle talespråk og forståelse. Det innebærer både å modellere godt språk og legge til rette for meningsfull interaksjon.
Gode tiltak i språkmiljøet:
Vær en god språkmodell: Snakk tydelig, rolig og naturlig – ikke overdriv, men bruk gjerne kroppsspråk og mimikk for å støtte forståelsen.
Gjør overganger mellom temaer tydelige – både språklig og visuelt.
Etabler felles kommunikasjonsregler i barnegruppen:
- Vente på tur
- Lytte til hverandre
- Ikke avbryte
- Rekk opp hånda
- Bruk høyttalere i samlingsstund eller aktiviteter med flere barn der dette er tildelt
- Gjenta, les høyt og utforsk nye ord sammen med barnet – det utvider ordforråd og styrker grammatikk.
- Vær bevisst på at barnet ikke alltid vet hva det har gått glipp av. Spør og sjekk forståelsen – uten å gjøre barnet ukomfortabelt.
Vær oppmerksom og sensitiv
Barn med nedsatt hørsel kan skjule usikkerhet og misforståelser. De vil ofte være som «alle andre» – og det er lett å overse at noe ikke er forstått. Derfor er det viktig å følge med på barnets respons og uttrykk, og være trygg i voksenrollen.
Økt bevissthet og god tilrettelegging gir barnet bedre forutsetninger for å utvikle språk, delta sosialt og trives i barnehagen. Små tiltak kan utgjøre en stor forskjell.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.