Vi har fått et barn med nedsatt hørsel – hva nå? 

Når dere får vite at barnet deres har et hørselstap, dukker det opp mange spørsmål. Her er svar på noen av dem.  

Nedsatt hørsel har først og fremst følger for språk og kommunikasjon. Barn med hørselstap utvikler seg som andre barn, avhengig av medfødte evner, personlighet, miljøpåvirkning og erfaringer.

Et godt samspill mellom foreldre og barn er like viktig for barn med hørselstap som for barn uten hørselstap. Samspill og kommunikasjon med andre mennesker er avgjørende for barns utvikling og læring både språklig, sosialt, emosjonelt og intellektuelt.

God tilrettelegging gir barn med hørselstap muligheter til å utvikle språk og kommunikasjon på linje med barn som hører normalt, og som ellers har tilsvarende forutsetninger.

Hva kan høreapparater gjøre for barnet?

Høreapparater og cochleaimplantater har betydning for hvordan et barn med hørselstap kan oppfatte lyd og tale. Godt utbytte av høreapparater krever også at

Noen barn med medfødt hørselstap har ikke nytte av hørselstekniske hjelpemidler av fysiologiske årsaker.

Hvilke språk- og kommunikasjonsmuligheter har barn med nedsatt hørsel?

Nedsatt hørsel kan i varierende grad hindre talespråklig kommunikasjon med andre mennesker. Det er av avgjørende betydning at samspill og kommunikasjon i hjemmet og barnehagen blir godt tilrettelagt og gjennomført.

For noen små barn kan det være aktuelt å lære både tegnspråk og talespråk. Det er foreldres/foresattes valg om barnet skal lære tegnspråk i tillegg til talespråk. Når små barn skal lære to språk, kan de enten lære dem parallelt (simultan tospråklighet), eller lære det andre språket etter at de har lært det første.

Norsk talespråk

De fleste barn med medfødt og tidlig oppdaget nedsatt hørsel utvikler norsk talespråk som morsmål. Faktorer som er viktige for at barn med nedsatt hørsel utvikler norsk talespråk naturlig fra tidlig alder, er

Når barn med nedsatt hørsel skal forstå og produsere talespråk selv, har voksne behov for auditiv-verbal språkveiledning.

Norsk tegnspråk

Norsk tegnspråk er visuelt-gestuelt språk og et likeverdig alternativ til å utvikle gode språklige og kognitive ferdigheterBarn som utvikler norsk tegnspråk simultant med norsk, har behov for språkstimulering på tegnspråk fra sine nærmeste og i barnehagen på lik linje med andre barn som har andre språk.

Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Noen barn med medfødt hørselstap kan bruke supplerende kommunikasjon på grunn av individuelle behov. Tegn-til-tale er en type supplerende kommunikasjon som baserer seg på talespråk med tegn fra tegnspråk som støtte til talen.

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.