Barnehagestart
Du skal ta imot et barn med synsnedsettelse i barnehagen. Da er det lurt å tenke igjennom noen prinsipper for å tilrettelegge barnehagestart. Både før barnet starter, og i hverdagen som kommer.
Synssansen gir oss raskt overblikk over omgivelser og situasjoner, både på nært hold og på avstand. Hos et barn synsnedsettelse kan vi ikke forvente at barnet kan utfolde seg og være aktivt i omgivelser der det ikke er kjent. Barnet kan trenge ekstra tid og støtte til å gjøre seg kjent og utforske nye miljøer.
Barnets synsnedsettelse bør være utgangspunkt for å tilrettelegge. Planlegg barnehagestart eller overgang i god tid, og gjør deg kjent med barnets individuelle behov. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og Statped kan være aktuelle samarbeidspartnere og veilede barnehagen.
Tenk igjennom:
- Har barnet oversikt i avdelingen? Barnet kan ha vansker med oversikt i det fysiske miljøet, rommet, leken og fellesskapet. Tenk gjennom hvordan du kan løse dette i din barnehage ut fra barnets synsfunksjon.
- Har barnet nok tid til å bli kjent? Barnet kan bruke flere sanser for å gjøre seg kjent, for eksempel hørsel- og taktilsansen. Barn med synsnedsettelse kan trenge ekstra tid og støtte til å gjøre seg kjent med og utforske barnehagen. Synsfunksjon og individuelle forutsetninger avgjør behovet.
- Hvor bruker barnet energien sin? Barnet trenger overskudd til å delta i lek, aktiviteter og sosialt samspill i løpet av dagen. Barn med synsnedsettelse bruker ofte mer energi enn andre barn i barnehagen. Vær nysgjerrig på hvordan barnet kompenserer for synsnedsettelsen, og hvor barnet har behov for at du tilrettelegger.
Tips og råd
Ivareta barnets behov fra barnehagestart. Tenk på hvordan du kan ta hensyn når du tar pedagogiske valg, og hvordan du utformer lekemiljøet i barnehagen.
Før barnehagestart
Vurder om barnet trenger ekstra besøksdager før barnehagestart. For noen barn kan det legge et godt grunnlag for barnehagestart og tilvenning. Tenk igjennom om det fysiske miljøet er godt tilrettelagt for barnet. En ryddig inndeling av rommet med faste og tydelige lekesoner gjør at barnet lettere kan orientere seg.
- Avgrens med tepper, matter og møbler for å skape små lekesoner.
- Ha et bevisst forhold til mengden av visuell informasjon på veggene. La visuell informasjon være tydelig og avgrenset.
- Unngå hyppig ommøblering, og la leker og materiell ha faste plasser.
- Pass på at barnets garderobeplass, hyller og skuffer er ytterst eller innerst på en rekke. Vurder å markere plassen med kontrastfarge eller taktil markering ut fra barnets synsfunksjon.
Etter barnehagestart
Vær ekstra oppmerksom på alle de små overgangene i barnehagen. Når må du tilrettelegge slik at barnet har oversikt og vet hva som skjer og hvor det skal?
- Forutsigbare og gjenkjennelige rutiner kan gjøre at barnet bruker mindre energi på å holde oversikt.
- Mindre grupper gir mer ro og oversikt og gjør det lettere å delta i lek. Pass på at du og resten av personalet i barnehagen bruker et presist språk i barnehageavdelingen.
- Unngå ord som hit, dit, her og der, og bruk navn aktivt når du og resten av barnehagepersonalet snakker med barna, istedenfor dere, vi og de.
Å lage holdepunkter eller kjennemerker i barnehagemiljøet kan gjøre det lettere for barnet å være selvstendig og finne frem på egenhånd. Eksempler kan være tydelig taktil eller visuell merking av rom og visuell eller taktil merking av lekekasser, kurver og skap.
Leker og materiell i et inkluderende barnehagemiljø
Du kan skape et inkluderende barnehagemiljø som er godt for alle barn.
- Legg til rette for varierte sanseerfaringer og felles opplevelser.
- Ha et variert materiell med leker som stimulerer til taktil utforsking, eller som har sterke farger og kontraster.
- Tenk igjennom og tilrettelegg for barnet med synsnedsettelse fra barnehagestart.