Barnehagestart

Du skal ta imot et barn med synsnedsettelse i barnehagen. Da er det lurt å tenke igjennom noen prinsipper for å tilrettelegge barnehagestart. Både før barnet starter, og i hverdagen som kommer.

Synssansen gir oss raskt overblikk over omgivelser og situasjoner, både på nært hold og på avstand. Hos et barn synsnedsettelse kan vi ikke forvente at barnet kan utfolde seg og være aktivt i omgivelser der det ikke er kjent. Barnet kan trenge ekstra tid og støtte til å gjøre seg kjent og utforske nye miljøer.

Barnets synsnedsettelse bør være utgangspunkt for å tilrettelegge. Planlegg barnehagestart eller overgang i god tid, og gjør deg kjent med barnets individuelle behov. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og Statped kan være aktuelle samarbeidspartnere og veilede barnehagen.

Tenk igjennom:

Tips og råd

Ivareta barnets behov fra barnehagestart. Tenk på hvordan du kan ta hensyn når du tar pedagogiske valg, og hvordan du utformer lekemiljøet i barnehagen.

Før barnehagestart


Vurder om barnet trenger ekstra besøksdager før barnehagestart. For noen barn kan det legge et godt grunnlag for barnehagestart og tilvenning. Tenk igjennom om det fysiske miljøet er godt tilrettelagt for barnet. En ryddig inndeling av rommet med faste og tydelige lekesoner gjør at barnet lettere kan orientere seg.

Etter barnehagestart


Vær ekstra oppmerksom på alle de små overgangene i barnehagen. Når må du tilrettelegge slik at barnet har oversikt og vet hva som skjer og hvor det skal?

Å lage holdepunkter eller kjennemerker i barnehagemiljøet kan gjøre det lettere for barnet å være selvstendig og finne frem på egenhånd. Eksempler kan være tydelig taktil eller visuell merking av rom og visuell eller taktil merking av lekekasser, kurver og skap.

Leker og materiell i et inkluderende barnehagemiljø


Du kan skape et inkluderende barnehagemiljø som er godt for alle barn.