
Synsnedsettelser
Barn, unge og voksne med synsnedsettelser trenger tilrettelegging for å kunne utnytte ressursene sine.
-
Hvordan oppdage og kartlegge synsnedsettelser? Jo tidligere en synsnedsettelse oppdages, desto raskere kan nødvendige pedagogiske tiltak settes inn.
-
Hvordan tilrettelegge det fysiske miljøet? Når et barn eller en elev har en synsnedsettelse, kan det være nødvendig med tilrettelegging av bygninger og uteområder i barnehage og skole.
-
Hvordan oppdage og utforske med hendene? Her får du noen råd om hvordan du kan legge til rette for gode taktile opplevelser.
-
Hvordan kan du synstolke? Barn og elever som er blinde eller sterkt svaksynte kan ha behov for synstolking i undervisning og sosialt samspill.
-
Felles lek når et barn har synsnedsettelse Barnehager og skoler kan tilrettelegge for felles lek og felles glede i lek slik at et barn med synsnedsettelse har gode forutsetninger for å delta i fellesskapet.

Hjernerelaterte synsvansker
Her finner du råd om kartlegging og forslag til tiltak dersom du jobber med et barn eller en elev med hjernerelaterte synsvansker, også kalt Cerebral Visual Impairment (CVI).
Barnehage
-
Barnehagestart Du skal ta imot et barn med synsnedsettelse i barnehagen. Da er det lurt å tenke igjennom noen prinsipper for å tilrettelegge barnehagestart.
-
Hvordan tilrettelegge for tidlig samspill og kommunikasjon? Slik kommer du i gang med samspill og kommunikasjon når barnet eller eleven er blind eller har en alvorlig synsnedsettelse.
-
Hvordan gjøre samlingsstund tilgjengelig for alle barn? Hvis barnehagen tilrettelegger for et barn med synsnedsettelse allerede i planleggingsfasen, kan samlingsstunden bli tilgjengelig og spennende for alle barn.
-
Felles lek når et barn har synsnedsettelse Barnehager og skoler kan tilrettelegge for felles lek og felles glede i lek slik at et barn med synsnedsettelse har gode forutsetninger for å delta i fellesskapet.
-
Hvordan forberede barnet på punktskrift Her er noen råd til hvordan du i barnehagen kan stimulere til bevissthet rundt skriftspråk og forberede barnet på å lære punktskrift.
Skole og voksenopplæring
-
Slik tar du imot en elev med synsnedsettelser Her får du en oversikt over noen av utfordringene skolen må være klar over, og hvordan tilrettelegge for dem.
-
Begynneropplæring i punktskrift Om du har en elev som skal begynne med punktskrift, gir vi deg her noen råd og noe å reflektere over før du går i gang.
-
Hvordan få lærebøker til elever med synsnedsettelser? Bestill eller få tilrettelagt lærebøker gratis til blinde og sterkt svaksynte elever.
-
Hvordan legge til rette for inkluderende praksis? Hvordan kan du gå fram når du skal legge til rette for faglig og sosialt samspill når eleven har en synsnedsettelse?
-
Hvordan lære en elev med synsnedsettelse å forflytte seg selvstendig? En elev med synsnedsettelse må lære ulike mobilitetsferdigheter for å forflytte seg selvstendig, trygt og effektivt.

Tastaturbo
Tastaturbo er et universelt utformet program for tastaturtrening, der målet er å automatisere skriving på tastatur. Målgruppa er elever i barneskolen.
Hva er synsnedsettelser?
Skader i synsapparatet kan føre til synsnedsettelser. Det kan skyldes skader i øynene, synsbanene i hjernen eller områder i hjernen som bearbeider visuelle stimuli
Det skilles mellom tre typer synsnedsettelser:
- blindhet
- svaksynthet
- hjernelaterte synsvansker.
Synsnedsettelsene kan være medfødte, eller de kan utvikles eller erverves i løpet av livet. Det regnes ikke som en synsnedsettelse dersom synet kan korrigeres med briller eller kontaktlinser, og det ikke foreligger andre synsrelaterte utfordringer.
I medisinsk sammenheng brukes begrepet blindhet om spekteret fra total blindhet til en liten synsrest. En person regnes som funksjonelt blind dersom synet er så redusert at det ikke kan brukes til orientering og forflytning, eller til å lese.
I Norge fødes det hvert år mellom 100 og 200 barn med synsnedsettelser. 2–5 av disse er født blinde uten påviste tilleggsvansker. Mange har en synsdiagnose i kombinasjon med andre diagnoser eller vansker som kan påvirke motorikk, kommunikasjon og kognisjon.
Noen blir blinde senere i livet på grunn av ervervede skader eller sykdommer. Andre blir blinde på grunn av genetiske, progredierende sykdommer.
Svaksynthet beskrives på bakgrunn av redusert visus (skarpsyn) eller redusert synsfelt. Det regnes ikke som svaksynthet dersom synet kan korrigeres med briller eller kontaktlinser. Det finnes mange grader av svaksynthet og flere årsaker til synsnedsettelsen.
For at det skal defineres som svaksynthet, må visus være lavere enn 0,33 eller synsfeltet være 10 grader eller mindre. Det kan også være andre delfunksjoner enn visus og synsfelt som gir nedsatt synsfunksjon. Mange kan ha store øyemotoriske vansker, som for eksempel skjeling eller ufrivillige øyebevegelser. Andre delfunksjoner som kan være påvirket, er:
- nedsatt kontrastsyn
- redusert fargesyn
- redusert mørkesyn
- lysømfintlighet
Funksjonsevnen og synsfunksjonen til den enkelte er i stor grad avhengig av om omgivelsene er tilrettelagt på en måte som gjør likestilt aktivitet og deltakelse mulig for alle. Det er derfor viktig å ta hensyn til den totale synsfunksjonen for å kunne iverksette hensiktsmessige tiltak og gi godt tilpasset opplæring.
Hjernerelaterte synsvansker er den vanligste årsaken til synsnedsettelser hos barn i den vestlige verden. At en synsvanske er hjernerelatert, betyr at synsnedsettelsen skyldes skader i synsbanene, synssenteret eller andre områder i hjernen. Derfor omtales det ofte som en cerebral synsnedsettelse eller CVI (cerebral visual impairment).
Tidligere var det vanlig å bruke begrepet hjernesynshemming. CVI er ingen diagnose, men en sammensatt tilstand og en beskrivelse av synsfunksjon eller synsatferd.
CVI innebærer vansker med å tolke og bearbeide synsinntrykk, og vanskene kan arte seg svært forskjellig. Noen kan ha en omfattende hjerneskade som påvirker både motorikk, kognisjon og talespråk. Andre kan fungere svært godt, men ha mer spesifikke vansker, for eksempel med å kjenne igjen ansikter eller tall og bokstaver. Enkelte kan ha problemer med å se og lytte samtidig, eller streve i situasjoner med mange sanseinntrykk. Behovet for tilrettelegging vil derfor kunne variere fra person til person.

Sondre tar nye skritt
Da Sondre (19) fikk beskjed om at synet kunne bli dårligere, bestemte han seg for å forberede seg. Han begynte å trene på å gå ruter ute. Det åpnet en verden til større frihet. Nå har han også lært seg punktskrift i voksen alder.

Læremidler for blinde og sterkt svaksynte
Her finner du læremidler og materiell for blinde og sterkt svaksynte elever i grunnskole og videregående skole. Du finner tilrettelagte lærebøker, materiell og andre læremidler.