Hvordan forberede barnet på punktskrift
Her er noen råd til hvordan du i barnehagen kan stimulere til bevissthet rundt skriftspråk og forberede barnet på å lære punktskrift.
Alle barn har behov for å bli eksponert for, utforske og leke med eget skriftspråk i barnehagen. Barn som skal lære å lese og skrive punktskrift, bør erfare sitt skriftspråk som en naturlig og allsidig del av hverdagen fra de er små – akkurat som barn som leser visuell skrift. Språklig utforsking bør skje i fellesskapet slik at hele barnegruppa får kjennskap til ulike skriftspråk.
Dette er viktig å tenke på når et barn skal lære punktskrift:
- Start tidlig med aktiviteter som stimulerer taktilsansen.
- Barnet bør møte punktskrift og taktile symboler i omgivelsene og i aktiviteter der seende barn møter visuell skrift.
- La barnet rable og lekeskrive med punktskrift.
Bruk punktskrift og taktile symboler på ulike måter
At barnet møter punktskrift og taktile symboler i barnehagealder, kan legge grunnlaget for en forståelse av at symboler gir mening og har en funksjon.
Noen måter å bruke punktskrift og taktile symboler på i barnehagehverdagen:
- merking av omgivelsene med punktskrift og/eller taktile symboler (skilt, leker m.m.)
- taktile symboler for kjente og ukjente aktiviteter
- taktil plan for oversikt over en aktivitet eller dagen
- bøker med punktskrift og taktile uttrykk (egenproduserte eller lånte fra Tibi).
- taktile spill, for eksempel Eltho taktil
- enkle taktile modeller, for eksempel av uteområdet
- enkle taktile illustrasjoner

Lekeskriving
Å lekeskrive gir barnet erfaringer med hva skriftspråk er, og en mulighet til å eksperimentere med skriveredskaper.
Gjennom lekeskriving kan barn få en følelse av mestring. De ser at de kan skape noe på egen hånd, som kan gi en følelse av stolthet og selvtillit.
Hvordan legge til rette for gode opplevelser med lekeskriving?
- Ha en punktskriftmaskin eller leselist lett tilgjengelig. Det bør være enkelt for barnet å kunne lekeskrive.
- Når barnet blir nysgjerrig på at bokstavene består av ulike punkter, kan dere eksperimentere og leke med hvilke punkter bokstavene består av.
- La barnet bli kjent med «sin bokstav» (første bokstav i fornavnet) og lære å kjenne igjen denne. Vær nysgjerrig på hvordan for eksempel første bokstav i barnets navn kjennes ut, og hvilke punkter i punktcellen den består av.
- Lek med punktskriftcellen for å bevisstgjøre barnet på hvilke fingre som «bestemmer» over de ulike tastene på punktskrifttastaturet.

Lekeskriving på punktskrifttastatur er en viktig forberedelse til lesing og skriving. På den måten kan barnet bli fortrolig med hvordan punktskrifttastaturet lager bokstaver og skrifttegn som kan leses med fingrene.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.