Hvordan oppdage og utforske med hendene?
Her får du noen råd om hvordan du kan legge til rette for gode taktile opplevelser.
Den taktile sansen er grunnleggende viktig for at barn og elever som er blinde og sterkt svaksynte skal ha mulighet til å utforske og oppdage verden.
Taktilsansen er sanseinntrykk man opplever gjennom huden. Denne berøringssansen er viktig for å bli kjent med de nære omgivelsene.
Et barn eller en elev med synsnedsettelse blir ikke på samme måte motivert gjennom synet til å strekke seg etter og gripe ting.
Du får da en viktig rolle i å støtte slik at barnet eller eleven kan utforske med hendene.
Gode erfaringer med bruk av den taktile sansen er viktig for alle barn og elever med synsnedsettelse – ikke bare for de som skal lære punktskrift senere.
Prøv deg fram
Det er viktig at du kommer i gang og ikke vær redd for å gjøre noe feil.
Felles bruk av hender er nyttig for
- felles oppmerksomhet
- kontakt og kommunikasjon
- felles glede gjennom oppdagelse
- forklare, forstå og vise gjenstander og aktiviteter
- forklare og forstå ord og begreper
- skape trygghet under utforskning
Bruk hendene sammen
Felles oppmerksomhet vil si å ha oppmerksomheten rettet mot samme gjenstand, hendelse eller aktivitet.

Når barnet eller eleven utforsker ting med hendene, kan du som voksen delta ved å ha hendene dine i nærheten. Du kan tilby barnet eller eleven å ha sine hender oppå dine og utforske sammen. På den måten lærer det at dere kan ha felles opplevelser gjennom taktilsansen, på samme måte som man kan se på noe sammen. Denne metoden kalles også «hånd over hånd».
For små barn eller barn med sammensatte vansker kan det å bruke taktilsansen også være å bruke munn eller føtter i tillegg til hender.
Tenk gjennom:
- Hvor har barnet eller eleven sin taktile oppmerksomhet?
- Hvordan kan du følg tempoet og ikke gå for fort fram?
- Hvordan kan dere utforske taktilt?
- Hvordan kan dere utforske sammen? Hvis barnet eller eleven er litt forsiktig – hva gjør du da?
- I hvilke aktiviteter i barnehagen eller skolen kan du ta i bruk taktilsansen?
- Hvordan plasserer du deg selv for å ha et godt utgangspunkt for felles oppmerksomhet?
- Hvordan får du tilgang til barnets eller elevens hender når det har få viljestyrte bevegelser?
Gode forberedelser til bruk av taktilsansen
Mens synssansen er en fjernsans som gir umiddelbar oversikt over omgivelsene, er taktilsans en nærsans. Ved berøring og bevegelse oppfatter fingrene og hendene et lite område om gangen. Det øverste feltet på fingeren kan oppfatte og skille små detaljer fra hverandre.
Taktilsansen har noen begrensninger. Vi kan bare kjenne et lite område under fingrene og hendene av gangen, og vi må sette denne informasjonen sammen til en helhet for å få oversikt. Dette krever stor grad av oppmerksomhet. Når barnet eller eleven bruker hendene for å utforske, bør det derfor få tilstrekkelig tid til å undersøke for å kunne forstå en helhet.
Her er noen råd:
- Stimuler til aktive og utforskende hender og fingre.
- Tilpass aktivitetene ut fra motorisk fungering.
- Ha tilgang til leker og materiell som har ulike strukturer og kvaliteter.
- Gjør oppmerksom på detaljer og nyanser og skap trygghet for å bruke hendene i ulike situasjoner.
- Forbered barnet eller eleven på det som skal kjennes på, særlig når noe er ukjent.
- Finn ut hva som oppleves som ubehagelig å ta på og ta hensyn til dette.
Rådene kan også være aktuelt for voksne som for eksempel har fått skader eller sykdom som har rammet synet.

Blinde barn og felles bruk av hender
Voksne kan bruke hendene sammen med barn som er blinde, så de kan utforske og lære, og for kontakt og kommunikasjon.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.