Hvordan lære en elev med synsnedsettelse å forflytte seg selvstendig?

En elev med synsnedsettelse må lære ulike mobilitetsferdigheter for å forflytte seg selvstendig, trygt og effektivt.

For at eleven skal kunne ta seg fram på egen hånd, må eleven ha grunnleggende mobilitetskunnskap og spesifikke mobilitetsferdigheter.

Statped kan veilede og gi råd om hvordan skolen kan tilrettelegge for å lære eleven slike ferdigheter.

Grunnleggende mobilitetskunnskap

Med grunnleggende mobilitetskunnskap mener vi for eksempel å

Dette er kunnskap som er nyttig når eleven skal lære seg de spesifikke mobilitetsferdighetene.

Spesifikke mobilitetsferdigheter

Å lære å forflytte seg selvstendig i ukjente omgivelser krever opplæring i mobilitetsruter. En mobilitetsrute består av kjennemerker og ledelinjer som eleven bruker for å forflytte seg fra ett sted til et annet, for eksempel mellom klasserommet og gymsalen.

Kjennemerkene og ledelinjene kan være taktile, auditive eller visuelle, avhengig av elevens synsfunksjon.

For å kunne gjøre seg nytte av kjennemerkene og ledelinjene på en trygg og effektiv måte, må eleven lære teknikker for å beskytte seg, orientere seg og bruke mobilitetsstokk. Gjennom denne opplæringen utvikler eleven også ferdigheter i å bruke hørselen og taktilsansen sin for å forflytte seg.

Opplæringen bør også ta hensyn til elevens

For at eleven skal kunne realisere sitt potensial for å forflytte seg selvstendig, er det viktig å ta hensyn til forhold som alder, modenhet og kapasitet. I vurderingen av hva skolen skal gi opplæring i og når, bør skolen i tillegg ta hensyn til årstid.

Søk råd og veiledning

For å ivareta utviklingen av elevens mobilitetsferdigheter på best mulig måte, kan det være nyttig å søke råd og veiledning fra en mobilitetspedagog i kommunen eller fra Statped.

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.