Slik tar du imot en elev med synsnedsettelser
Her får du en oversikt over noen av utfordringene skolen må være klar over, og hvordan tilrettelegge for dem.
Kom i gang så tidlig som mulig
Å få en elev som har en synsnedsettelse, kan være nytt for mange skoler, og det kan være nyttig å ta kontakt med Statped. Vi gir råd og veiledning om elevens behov for synspedagogisk tilrettelegging.
Dersom skolen vet at de får en elev med en synsnedsettelse, er det viktig å forberede skolestarten eller skolebyttet i god tid. Start allerede høsten før, og gjerne enda tidligere.
Hvis behovet kommer brått, for eksempel på grunn av tilflytting eller nyoppstått synsnedsettelse, anbefaler vi at kommunen/fylkeskommunen tar kontakt med PPT og Statped for drøfting så snart som mulig.
Behovet til en elev som er blind kan være mer omfattende enn behovet til en elev som er svaksynt
Elevens og skolens behov
En grundig vurdering av elevens og skolens behov kan sikre at tilretteleggingen blir relevant og effektiv. Det kan også bidra til at alle parter får en god opplevelse av samarbeidet.
Statped kan gi råd om hva skolen må tenke på i veien videre. Vi kan gjøre innledende vurderinger sammen med skole og PPT om eleven har behov for
- fysisk tilrettelegging inne, ute og på skolevei
- tilrettelegging i fag
- tilrettelagte læremidler
- synshjelpemidler og andre tekniske hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentral
- opplæring i synskompenserende ferdigheter etter opplæringsloven (Udir.no)
I den innledende fasen bør det også vurderes om det er behov for
- kompetanseheving av personalet
- felles planleggingstid for ansatte som jobber med eleven
- ytterligere rådgivning, veiledning og kurs fra Statped

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.