Hvordan tilrettelegge det fysiske miljøet?
Når et barn eller en elev har en synsnedsettelse, kan det være nødvendig med tilrettelegging av bygninger og uteområder i barnehage og skole.
Et tilrettelagt miljø ivaretar behovet for sikkerhet, og legger til rette for selvstendighet, faglig og sosial deltakelse og et godt læringsutbytte. Det bidrar også til trygghet og forutsigbarhet og til å avlaste energibruken. Behovet for tilrettelegging vil være avhengig av hvilken synsfunksjon barnet eller eleven har.
Ivareta sikkerhet
Alle trapper må være trygge med taktile og visuelle farefelt ved trappens begynnelse og et oppmerksomhetsfelt ved trappens slutt. Marker også øverste og nederste trappetrinn slik at en ser hvor trappen begynner og slutter, både når en går oppover og nedover.

Områder med høye kanter, avsatser, stolper, lekeapparater, amfi og liknende må også sikres taktilt og visuelt. Det samme gjelder glassdører. Interiør og møbler bør visuelt skille seg ut fra vegg og gulvflate. Statped kan bidra med rådgivning.
For å ivareta sikkerhet ved forflytning, bør dører alltid være enten helt lukket eller helt åpne.
Orientering og forflytning
Taktile og visuelle ledelinjer og merking av dører med taktile og visuelle kjennemerker, gjør det lettere å finne fram. Tydelige kontraster mellom møbler, vegger, lister og dører gjør det også lettere å orientere seg visuelt. For eksempel ved bevisst bruk av kontraster mellom vegg og dør der veggen har en lys farge og døren har en mørk farge.

For å lette orienteringen utendørs, vil markering av lekeområder, lekeapparater og ballområder i en farge som er kontrast til omgivelsene hjelpe. Dette hjelper også barnet/eleven til å ta i bruk hele lekeplassen og skoleplassen på egen hånd.
Belysning
Den vanlige belysningen bør være jevn og unngå å blende. Ved bruk av dimmer og armatur som gir indirekte lys, er det lettere å tilpasse belysningen. I tillegg kan en arbeidslampe være et godt virkemiddel. Bruk av solskjerming, som heldekkende screens, vil gi jevn demping av dagslyset. For å unngå blending bør barnet/eleven plassere seg slik at lyset kommer fra siden eller skrått bakfra. Bruk matte overflater for å unngå gjenskinn og reflekser.
Lydmiljø
Et godt lydmiljø er viktig for alle, men spesielt viktig for barn og elever som er blinde eller har nedsatt syn. De må bruke lyd aktivt for å skaffe seg informasjon om omgivelser, personer og hendelser. Det er derfor viktig å luke bort støy.
Enkle tiltak kan være:
- filtknotter, tennisballer eller lignende under stolben, bord osv.
- lydreduserende plater i tak/vegg
- polstring av bunnen av lekekasser eller bruk lekekasser av materiale som demper støy
- bevisst bruk av radio og musikk i oppholdsarealer
- forsøk å unngå bakgrunnsstøy fra trafikk, ventilasjonsanlegg og lyd fra tilliggende rom
Fast plassering av møbler og gjenstander
For å skape et trygt og forutsigbart miljø er det viktig å la møbler og gjenstander ha faste plasser, samtidig som man gir beskjed ved endringer i de fysiske omgivelsene. Ryddige gangarealer bidrar også til trygghet, og orden i rom og fellesarealer gjør det enklere å gjøre ting på egen hånd.