Hvordan støtte språklæring i lek?

Leken kan være et naturlig og engasjerende miljø for språkutvikling, da den gir barn en kontekst hvor de kan bruke og utvikle språkferdigheter.

For barn som har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) kan det imidlertid være krevende å delta i lek som krever språklig interaksjon.

De kan ha behov for ekstra støtte for å forstå og bruke språk i lek, både ved voksenstøtte i selve leken, men også ved gode didaktiske vurderinger med tanke på mulighetene for deltakelse og samspill. Her kommer noen eksempler på hvordan dette kan gjøres.

Gruppe med barn leker i barnehagen, sammen med voksen
HUSK: lek skal være lystbetont. Bruk humor, gi rom for tull og tøys, og avvik gjerne fra planen når det spontant oppstår andre gode samspills- og språklæringsmuligheter.

Lage gode betingelser og rammer for lek

For å inkludere barn med DLD i språklig lek er det viktig å lage gode betingelser og rammer for leken. Dette kan innebære å:

Bidra inn i leken

Ha bevissthet rundt voksenrollen i lek

Voksne bør alltid være bevisst på og vurdere sin egen rolle og deltakelse i barnas lek. Det kan handle om hvor mye, og på hvilken måte man skal være involvert. Det kreves gjerne mindre involvering jo mer barnet mestrer. For barn med DLD kan det være hensiktsmessig å starte leken i det små, med faste rammer, mer voksendeltakelse og fokus på trygghet og mestringsfølelse. Leken kan heller bygges ut med antall elementer og deltakere, og barnet kan ha mindre behov for voksenstøtte, etter hvert.

Eksempler på mål for voksendeltakelse i lek:

Sist, men ikke minst: husk at lek skal være lystbetont. Bruk humor, gi rom for tull og tøys, og avvik gjerne fra planen når det spontant oppstår andre gode samspills- og språklæringsmuligheter.

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.