Hvordan støtte språklæring i lek?
Leken kan være et naturlig og engasjerende miljø for språkutvikling, da den gir barn en kontekst hvor de kan bruke og utvikle språkferdigheter.
For barn som har utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD) kan det imidlertid være krevende å delta i lek som krever språklig interaksjon.
De kan ha behov for ekstra støtte for å forstå og bruke språk i lek, både ved voksenstøtte i selve leken, men også ved gode didaktiske vurderinger med tanke på mulighetene for deltakelse og samspill. Her kommer noen eksempler på hvordan dette kan gjøres.

Lage gode betingelser og rammer for lek
For å inkludere barn med DLD i språklig lek er det viktig å lage gode betingelser og rammer for leken. Dette kan innebære å:
- Organisere rom, tid, grupper og lekemateriale for å inspirere til ulike typer lek. Barn med DLD kan ha behov for å delta i mindre grupper, da det kan gjøre språklig lek lettere å følge med på.
- ta initiativ til lek og aktivt bidra til at barn kommer inn i lek
- sørge for tilgjengelighet og bruk av bilder og konkreter for visuell støtte
- lage leketema
- med utgangspunkt i noe barna er opptatt av eller tar initiativ til
- i sammenheng med aktuelle tema på avdelingen
- som bidrar til at barna får felles kunnskap/erfaringer som grunnlag for lek
- snakke om og øve på regler i regellek
- snakke om og øve på roller og replikker som oppstår i rollelek
Bidra inn i leken
- være gode rollemodeller for samspillsferdigheter
- Initiere samspill
- gi og møte innspill
- hjelpe med forhandling og avklaringer
- være gode språk- og talemodeller
- Initiere og ta barnets initiativ til samtale.
- Senke tempo, så kan det være lettere å få med seg det som blir sagt.
- Bruke tydelig tale, og tydelig oppdeling av ord i setningene.
- Bruke enkelt språk (barnetilpasset tale) som barnet kan forstå og har mulighet til å repetere.
- Gi flere repetisjoner av ord og fraser (i kombinasjon med bilder og/eller konkreter) som du tenker er viktig for barna å lære for å kunne delta i leken.
- Ikke glem å aktivt bruke kroppsspråk, mimikk, gester, håndsignaler, o.l. som støtte til forståelsen
- være modell for hvordan ulike roller i leken kan spilles
- gi gode idéer til å bygge ut leken
- tilføre elementer
- endre/tilføre handling
- være en støtte for barna til å tolke og komme seg fremover i leken
- sette ord på det vi/andre ser, og det vi/andre gjør
- forklare og vise hva ord betyr
- «oversett» når barna ikke forstår hverandre
- «Fortelle barnet inn i leken» ved å fungere som en fortellerstemme for det barnet skal gjøre.
- «Vi gjør det sammen» kan noen ganger være det tryggeste.
- Gjør det tydelig for de andre barna at også barna med DLD har noe å bidra med.
Ha bevissthet rundt voksenrollen i lek
Voksne bør alltid være bevisst på og vurdere sin egen rolle og deltakelse i barnas lek. Det kan handle om hvor mye, og på hvilken måte man skal være involvert. Det kreves gjerne mindre involvering jo mer barnet mestrer. For barn med DLD kan det være hensiktsmessig å starte leken i det små, med faste rammer, mer voksendeltakelse og fokus på trygghet og mestringsfølelse. Leken kan heller bygges ut med antall elementer og deltakere, og barnet kan ha mindre behov for voksenstøtte, etter hvert.
Eksempler på mål for voksendeltakelse i lek:
- Skape gode relasjoner (voksen-barn og barn-barn) som danner grunnlaget for tryggheten til barnet i ulike samspills- og læringssituasjoner.
- Vurdere samspillskvalitet (voksen – barn og barn – barn) og øke denne.
- Observere, analysere, støtte, delta og berike leken på barnas premisser.
- Veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre.
- Vurdere mestring, trivsel og motivasjon – Vurdere om noe må justeres eller endres.
- Være til stede og se barnet når det mestrer.
Sist, men ikke minst: husk at lek skal være lystbetont. Bruk humor, gi rom for tull og tøys, og avvik gjerne fra planen når det spontant oppstår andre gode samspills- og språklæringsmuligheter.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.