Visuell støtte i skolen
Visuell støtte kan være viktig i tilretteleggingen for elever med DLD. Det kan bidra til å skape struktur og forutsigbarhet i hverdagen og til bedre forståelse i undervisningen.
God visuell støtte kan hjelpe eleven med å forstå og huske, samtidig som eleven får mer tid til å tolke og bearbeide det som blir sagt. I motsetning til muntlig informasjon, som forsvinner så snart den er sagt, blir visuell støtte værende. Visuelle elementer kan også gjøre det abstrakte mer konkret, noe som kan være avgjørende for elever som strever med språk. Visuell støtte kan gi eleven bedre forutsetninger for å forstå og bearbeide informasjon, samtidig som det øker mulighetene for opplevelse av deltagelse og inkludering.
I tillegg kan visuell støtte bidra til å organisere omgivelsene og få bedre oversikt. Visuell støtte er ikke bare nyttig for barn med DLD, men kan være til hjelp for alle barn.
Visuell støtte kan brukes i mange former, som bilder, diagrammer, tankekart, fysiske objekter eller digitale hjelpemidler. Det viktigste er å finne ut hva som fungerer for elev og lærer.
Hvordan visuell støtte kan skape struktur og forutsigbarhet
Barn med DLD bruker mye av sin kapasitet på å forstå språk. Visuell støtte kan gi oversikt over dagen og gjøre at eleven lettere kan orientere seg, slik at mer av kapasiteten kan brukes til nettopp språk. Dette gjelder både i skoletiden og på SFO. Eksempler på visuell støtte som kan skape struktur og forutsigbarhet:
- Dagsplan med bilder som man setter opp sammen med eleven/e. Også eldre elever vil ha nytte av dagsplan med bilder fordi en del elever med DLD også strever med lesing. Dagsplanen bør gi oversikt over fag og pauser, og være på et synlig sted i klasserommet. Om eleven med DLD skal gjøre noe annet enn klassen kan hen i tillegg ha en egen tilpassede dagsplan. Planen kan også brukes i overganger.
- Øktplan som bryter ned de ulike delene av en time og vise oppgaver som skal gjøres. Dette kan gjøres på forskjellige måter, for eksempel tegnes opp med blyant og papir, ha laminerte kort eller en digital versjon. Mange elever liker å ha muligheten til å krysse ut eller ta bort det de er ferdig med.
- Oppskrifter eller handlingsrekkefølger kan hjelpe eleven til å vite hvordan en oppgave skal løses eller hva som forventes.
- Tidtaker kan være nyttig for elever med særlig behov for oversikt over hvor lenge de skal jobbe med en oppgave eller hvor lang en pause er.

Visuell støtte i undervisningen
Utstrakt bruk av visuell støtte i undervisningen gjør at barn med DLD forstår mer av innholdet i undervisningen. I læringssituasjoner kan bilder og symboler også fungere som en støtte til barnets minnefunksjon. Barn med DLD har ofte nedsatt arbeidsminne, og visuell støtte kan derfor være en god måte å hjelpe barnet å hente frem og holde på relevant informasjon.
Tankekart og skriverammer er eksempler på hvordan visuell støtte kan brukes i læring. Tankekart kan bidra til å skape oversikt og sammenheng over et tema, i begrepsarbeid osv. Skriverammer kan være nyttig for å skape struktur i tekst. For elever som strever med skriftlig fremstilling kan det brukes muntlig.
Nyttig å tenke på når du bruker visuell støtte i undervisningen:
- Vis bare det som er aktuelt for det man holder på med. Behold ellers et rolig visuelt miljø i klasserommet.
- Hvis man skal bruke film eller lengre tekster kan det være hensiktsmessig å gi oppgaven først for at eleven vet hva hen skal se etter.
- Ulike former for visuell støtte kan brukes til ulike formål: velg det som er best egnet til ditt og din elevs behov, for eksempel kan tankekart og venndiagrammer være gode til å gi oversikt og vise sammenhenger.