Hvordan oppdage dysleksi tidlig?
Jobber du med leseopplæring? Da bør du kjenne til disse risikomarkørene og tidlige tegnene på dysleksi.
Hva er dysleksi?
Dysleksi innebærer alvorlige vansker med å lære å lese ord og oppnå god leseflyt, og dette kan ikke forklares av sansetap, generelt evnenivå eller mangelfull opplæring. Forekomsten av dysleksi i befolkningen er omtrent 5%.
Dysleksi kan ikke fullt ut forebygges, men tidlig innsats kan føre til at vanskene med lesing og skriving blir mindre alvorlige enn de ellers ville ha blitt, og at konsekvensene ikke blir for omfattende.
Risikomarkører i leseopplæring
Når barn begynner med formell leseopplæring, er det viktig å være bevisst på vanlige risikomarkører. Dette er tegn som indikerer at et barn har en økt risiko for dysleksi. De viktigste risikomarkørene er:
- svak bokstavkunnskap
- svak fonologisk bevissthet (bevissthet om hvordan språket er bygget opp av lyder)
- vansker med å lese og stave korte lydrette ord, som «is», «sol» og «melk»
Dette må vurderes i lys av hvor lenge barnet har hatt leseopplæring og hva som normalt forventes på det stadiet.
Du bør også være oppmerksom på:
- svake muntlige språkferdigheter
- oppmerksomhets- og reguleringsvansker
- lite læringsstøttende ressurser i hjemmemiljøet
- dysleksi eller språkforstyrrelser i nær familie
Når eleven har hatt leseopplæring en stund
For elever som har hatt leseopplæring en stund, er det viktig å oppdage vansker så raskt som mulig. slik at tiltak og tilrettelegging kan komme på plass.
Kjernen i dysleksi er vansker med ordavkoding og staving, samt dårlig leseflyt, derfor bør du være oppmerksom på følgende tegn:
- langsom, anstrengt eller unøyaktig lesing, eller lesing som er preget av gjetting
- store vansker med rettskriving
- manglende forståelse av innholdet i teksten, noe som kan skyldes svak avkoding og leseflyt
Dersom slike vansker oppdages, bør en fagperson med særlig kompetanse på lese- og skrivevansker gjennomføre en grundigere kartlegging
Kartlegging og utredning
En grundig utredning er viktig for å få en fullstendig forståelse av elevens utfordringer og behov. Denne utredningen bør inneholde:
- Vurdering av bakgrunnsinformasjon – Dette inkluderer informasjon om familiehistorie (f.eks. dysleksi i nær familie), tidligere opplæring, hvilken hjelp og støtte eleven har hatt tidligere, samt emosjonelle aspekter som selvbilde og mestringstro.
- Kartlegging av ordlesingsferdigheter – Eleven bør lese både lydrette og ikke lydrette ord, samt “nonord”.
- Kartlegging av leseflyt – Her vurderes nøyaktighet og tempo i lesingen.
- Kartlegging av staveferdigheter.
- Kartlegging av fonologiske ferdigheter.
- Kartlegging av språkferdigheter og språkforståelse.
- Kartlegging av leseforståelse.
Helhetlig vurdering og tiltak
Dysleksi kan ha svært negative konsekvenser for læring, selvbilde og trivsel i skolen.
Utredningen og anbefalingene om tiltak og tilrettelegging må alltid baseres på en helhetlig vurdering av elevens forutsetninger og behov. På denne måten kan man sikre at barnet får den hjelpen det trenger, tilpasset sitt spesifikke utgangspunkt og sine utfordringer.
Før leseopplæringen starter
For barn som ikke har begynt med, eller nylig har startet med leseopplæring, er det ikke aktuelt å konstatere dysleksi. Her er utfordringen å fange opp de barna som har en særlig risiko for å utvikle dysleksi, og å sette inn forebyggende tiltak og gi tilpasset opplæring.
I barnehagen er det særlig viktig å være oppmerksom på barn som har utfordringer med språket. Det kan være tydelige problemer med å produsere og forstå muntlig språk, men også mer subtile tegn som liten interesse for rim og regler, uro under høytlesing, eller vansker med å oppfatte beskjeder. Siden dysleksi har en arvelig komponent, bør man avklare om det er dysleksi eller språkforstyrrelser i nær familie.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.