Hvordan oppdage dysleksi tidlig?

Jobber du med leseopplæring? Da bør du kjenne til disse risikomarkørene og tidlige tegnene på dysleksi. 

Hva er dysleksi?

Dysleksi innebærer alvorlige vansker med å lære å lese ord og oppnå god leseflyt, og dette kan ikke forklares av sansetap, generelt evnenivå eller mangelfull opplæring. Forekomsten av dysleksi i befolkningen er omtrent 5%.  
 
Dysleksi kan ikke fullt ut forebygges, men tidlig innsats kan føre til at vanskene med lesing og skriving blir mindre alvorlige enn de ellers ville ha blitt, og at konsekvensene ikke blir for omfattende. 

Risikomarkører i leseopplæring 

Når barn begynner med formell leseopplæring, er det viktig å være bevisst på vanlige risikomarkører. Dette er tegn som indikerer at et barn har en økt risiko for dysleksi. De viktigste risikomarkørene er: 

Dette må vurderes i lys av hvor lenge barnet har hatt leseopplæring og hva som normalt forventes på det stadiet. 

Du bør også være oppmerksom på: 

Når eleven har hatt leseopplæring en stund 

For elever som har hatt leseopplæring en stund, er det viktig å oppdage vansker så raskt som mulig. slik at tiltak og tilrettelegging kan komme på plass.

Kjernen i dysleksi er vansker med ordavkoding og staving, samt dårlig leseflyt, derfor bør du være oppmerksom på følgende tegn:  

Dersom slike vansker oppdages, bør en fagperson med særlig kompetanse på lese- og skrivevansker gjennomføre en grundigere kartlegging

Kartlegging og utredning 

En grundig utredning er viktig for å få en fullstendig forståelse av elevens utfordringer og behov. Denne utredningen bør inneholde: 

  1. Vurdering av bakgrunnsinformasjon – Dette inkluderer informasjon om familiehistorie (f.eks. dysleksi i nær familie), tidligere opplæring, hvilken hjelp og støtte eleven har hatt tidligere, samt emosjonelle aspekter som selvbilde og mestringstro. 
  2. Kartlegging av ordlesingsferdigheter – Eleven bør lese både lydrette og ikke lydrette ord, samt “nonord”. 
  3. Kartlegging av leseflyt – Her vurderes nøyaktighet og tempo i lesingen. 
  4. Kartlegging av staveferdigheter.
  5. Kartlegging av fonologiske ferdigheter.
  6. Kartlegging av språkferdigheter og språkforståelse.
  7. Kartlegging av leseforståelse.

Helhetlig vurdering og tiltak 

Dysleksi kan ha svært negative konsekvenser for læring, selvbilde og trivsel i skolen.  

Utredningen og anbefalingene om tiltak og tilrettelegging må alltid baseres på en helhetlig vurdering av elevens forutsetninger og behov. På denne måten kan man sikre at barnet får den hjelpen det trenger, tilpasset sitt spesifikke utgangspunkt og sine utfordringer. 

Før leseopplæringen starter 

For barn som ikke har begynt med, eller nylig har startet med leseopplæring, er det ikke aktuelt å konstatere dysleksi. Her er utfordringen å fange opp de barna som har en særlig risiko for å utvikle dysleksi, og å sette inn forebyggende tiltak og gi tilpasset opplæring.   

I barnehagen er det særlig viktig å være oppmerksom på barn som har utfordringer med språket. Det kan være tydelige problemer med å produsere og forstå muntlig språk, men også mer subtile tegn som liten interesse for rim og regler, uro under høytlesing, eller vansker med å oppfatte beskjeder. Siden dysleksi har en arvelig komponent, bør man avklare om det er dysleksi eller språkforstyrrelser i nær familie. 

Kvinne taster på mobil

Usikker på noe?

Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.