Kartlegging av språklydsforstyrrelser

Kartleggingen danner grunnlaget for å kunne vurdere hvilken type språklydsforstyrrelse barnet har og hvilke tiltak som er hensiktsmessige.

Før man kan sette i gang et målrettet tiltak, er det helt nødvendig å kartlegge barnets språklydssystem. Kartleggingen danner grunnlaget for å kunne vurdere hvilken type språklydsforstyrrelse barnet har og hvilke tiltak som er hensiktsmessige.

Voksen og elev snakker sammen
VURDERE VANSKER: Et viktig mål med kartleggingen er å vurdere hvilken av flere mulige vansker som foreligger, basert på barnets uttalefeil og språkbruk.

Språkforstyrrelser og språklydsforstyrrelser kan opptre samtidig. Derfor er det viktig å kartlegge barnets øvrige språklige ferdigheter, både språkforståelse og språkproduksjon, slik at man får en helhetlig forståelse av barnets utfordringer.

Det er ikke uvanlig at barn «lurer» oss til å tro at de forstår alt, mens det egentlig er situasjonen, rutinene og ikke-verbale signaler de tolker. For å sikre en god tilrettelegging, bør man også vurdere nonverbale kognitive ferdigheter – særlig dersom det er mistanke om sammensatte vansker.

Bruk normerte verktøy

For å kunne gjøre dette på en faglig sikker måte, bør kartleggingsverktøyene være normerte. Det vil si at de er prøvd ut på mange barn som tilegner seg norsk, slik at man får et sammenligningsgrunnlag for hva som er en typisk utvikling.

Det er først når man vet hva som er vanlig, at man kan si noe sikkert om hva som er avvikende» med «Man må vite hva som er typisk for å kunne vurdere hva som er utypisk.

Kartleggingsverktøy

Kvinne med mobil i hendene

Har du noen spørsmål?

Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.