Lærere med ansvar for å undervise elever med nedsatt hørsel, bør ha noen særlige kompetanser, i tillegg til gode pedagogiske ferdigheter. Noen ferdigheter tar det tid å lære seg. Derfor er det viktig at skolen starter kompetansebygging så raskt som mulig etter at de har fått vite at det skal begynne en elev med hørselshemming på skolen.
Eksempler på aktuell kompetanse
- Hørselsfaglig kompetanse (audiopedagogisk kompetanse): Personale som skal arbeide med barn og unge som har hørselshemming, må få nødvendig informasjon og opplæring om hørselshemming og om hvordan de skal legge forholdene best mulig til rette.
- Spesialpedagogisk kompetanse: Inngående kjennskap til språkutvikling generelt og språkstimulering for hørselshemmede spesielt.
- Tegnspråkkompetanse: Kommunen skal sørge for at de som er tilsatt i lærerstilling og skal undervise i norsk tegnspråk på
- 1.–7. trinn, har minst 30 studiepoeng som er relevante for faget, jamfør opplæringsforskrifta § 12-4 (lovdata.no)
- 8.-10. trinn, har minst 60 studiepoeng som er relevante for faget, jamfør opplæringsforskrifta § 12-6 (lovdata.no)
- Tegn-til-tale: Ferdigheter i bruk av tegn sammen med talen.
Kompetanseheving
Statped kan tilby kurs blant annet for pedagogisk personale i barnehager og skoler som skal ha ansvar for eller undervise hørselshemmede elever.
Det finnes utdanningstilbud i tegnspråk i Oslo, Bergen og Trondheim.
NTNU i Trondheim og Universitet i Oslo har videreutdanningstilbud i audiopedagogikk.