Statped har spesialpedagogisk spisskompetanse
Spesialpedagogikk er å forstå og legge til rette for læring og utvikling når barn, unge og voksne har utfordringer med å sanse, kommunisere og lære.
Tidlig innsats er å møte spesialpedagogiske utfordringer så tidlig som mulig, enten de oppstår i førskolealder eller senere i livet.
Inkludering er å høre til og ta del i læringsfellesskap for alle i barnehage, skole og arbeidsliv.
Tilrettelegging er å tilpasse opplæring til særskilte behov, så alle får samme mulighet til å utvikle seg og lære.
Overganger mellom barnehage og skole og mellom skoler må sikre en god start for barn og elever med særskilte opplæringsbehov.
Teknologi i opplæringen kan gi økt læringsutbytte og bedre inkludering for barn og elever med særskilte behov.
Skolefravær kan forebygges ved å tilrettelegge for elever som har utfordringer med å ta del i opplæringen.