Det er mange faktorer som har betydning når elever med hørselsnedsettelse skal utvikle skriveferdigheter:
- elevens grad av, og type hørselshemming
- om barnet har fått tidlig, positiv erfaring med lesing og skriving
- om barnet har selvtillit og gode kommunikasjonsferdigheter
- hvilke hørselstekniske hjelpemidler eleven har nytte av
- metoder en pedagog tar i bruk når det undervises i skriving
- om den hørselshemmete eleven er bimodalt tospråklig
Bruke andre sanser
Dersom barnet i skrivingen skal stole på en fonologisk tilnærming, vil barnet skrive det som det hører - uansett grad og type høretap. Det er sjelden en god metode når man ikke hører så godt. Derfor må alle hørselshemmede barn bruke flere sider av sitt sanseapparat for å klare å skrive godt.
Synet kan kompensere for dårlig hørsel gjennom munnavlesing, men ikke alene. Det er ikke godt nok sansing til å huske de ulikhetene og kombinasjonsmulighetene som finnes i det norske skriftspråket. Det hørselshemmete barnet må også bruke sin taktile sans, ved for eksempel å bokstavere ord i håndflaten eller bruke håndalfabetet i norsk tegnspråk.
Smake på ord
Det en god metode at barnet utnytter den sterke følsomheten vi alle har i munnhulen til å «smake» på bokstaver og ord. Ved å artikulere, med eller uten samtidig bruk av stemme, vil hørselshemmede barn, ved hjelp av munnmotorisk sansing, lettere klare å memorere alle ordene de må huske og gjenkalle.
Rikt ordforråd
Å utvikle ferdigheter i skriving krever et rikt ordforråd. Det er en kunnskapsbase eleven har utviklet i førskolealder og som må være tilgjengelig når man skal skrive meningsbærende tekster.
Les om lesing og skriving for hørselshemmede barn i barnehagen
Faktorer for læring
Det er tre faktorer som er de viktigste bæresøyler for at læring skal finne sted:
- motivasjon
- konsentrasjon
- repetisjon
De tre faktorene skal tillegges stor betydning når et hørselshemmet barn skal lære å skrive. Dersom repetisjonen kan knyttes til bruk av alle sansene, har barnet større sjanse til å lykkes. Hørselshemmede elever har særlig utbytte av visualisering av ulike tekststrukturer ved hjelp av skriverammer. Se eksempler på skriverammer.
Les mer om:
Tidlig skriveopplæring
Visuell representasjon av språk- og tekststruktur