Til hovedinnhold

Tilrettelegging på arbeidsplassen

Praktiske tips for hvordan tilrettelegge på arbeidsplassen for å gjøre kommunikasjonen lettere for de med hørselstap.

Fysiske rammer

  • gode lytteforhold i alle sammenhenger
  • lydregulering av rom
  • stemmeforsterkning: mikrofon og høyttalere eller annet
  • redusere bakgrunnsstøy, for eksempel støy fra prosjektor, vifte, ventilasjon, radio, kopimaskin, skriver og pc
  • tennisballer på stolben
  • matter på bord
  • gode lysforhold er alltid viktig for personer som er avhengig av synet for å kommunisere
  • på møter: runde bord kan gi bedre mulighet for å se hvem som snakker og gjøre det lettere å følge med
  • arbeidsgiver skal bestille tolk når det er nødvendig
  • tekniske hjelpemidler, blant annet til telefon
  • eget kontor dersom bruk av telefon er en stor del av arbeidet
  • forskyving av pauser slik at det ikke er så mange i kantinen samtidig

Hva kan du som er hørselshemmet selv gjøre?

  • informere kollegaer og arbeidsgiver om hørselstapet ditt
  • være åpen om hva som hjelper
  • be om at bakgrunnsstøy dempes
  • hold avstand til støykilder
  • plassere deg nær lydkilden, for eksempel den som snakker
  • be om å få arbeidsplassen din der det er minst mulig støy og best mulig oversikt
  • plassering slik at du ikke har motlys
  • sitte eller stå rett foran den du snakker med for å lette munnavlesning
  • ha øyekontakt med den du snakker med
  • bruke alle sanser i kommunikasjonen
  • snakke passe høyt
  • spørre hva det handler om hvis du har falt av
  • være aktiv når du lytter – vis ved ansiktsuttrykk og kommentarer
  • be om tolk ved behov

Hvordan kan du som kollega snakke til en som hører dårlig?

  • være i samme rom som den du snakker med
  • sørge for å få oppmerksomhet før du begynner å snakke
  • være nær når du snakker
  • ha blikkontakt – la munnen være synlig (det er lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig)
  • bruke et levende kroppsspråk, for eksempel peke der det er naturlig
  • snakke tydelig uten å overdrive
  • snakke passe høyt
  • være tydelig ved temaskifter
  • gjenta (eventuelt på en annen måte) hvis den andre ikke har oppfattet
  • prøve å unngå bakgrunnsstøy
  • sørge for god belysning
  • ha god struktur på møter, bruke eventuelt møteleder
  • ha saksliste i god tid før møter
  • vise tydelig hvem som har ordet
  • skrive referater fra møter
  • bruke teknisk forsterkerutstyr
  • bruke tolk
  • lære deg noen tegn