I boka Gleding! – med Lykke og Wilmer er det noen tips til samtale med barna. Forfatter Siri Abrahamsen har gitt tillatelse til at vi kan gjengi spørsmålene:
- Når har du gledet andre? Hva gjorde du, og hva skjedde da?
- Hvordan ser du ut når du er glad?
- Hvordan føles det i kroppen å være glad?
- Når har andre gledet deg?
- Hva har vært det beste med dagen i dag?
- Hva blir du glad for?
- Hvordan er en god venn?
- Hva betyr det å inkludere?
- Hva er du stolt av med deg selv?
- Hvordan vil du være en hverdagshelt?
- Hvorfor tror du Max trenge mer tid for å bli med på leken?
Historien om Lykke og Wilmer kan knyttes til flere kompetansemål i læreplan i norsk tegnspråk:
Kompetansemål fra læreplan: Norsk tegnspråk (Læreplan av 2020)
Kompetansemål etter 2. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- avlese og følge regler for turtaking i tegnspråksamtaler
- avlese og oppleve skjønnlitteratur og sakprosa på tegnspråk og samtale om innholdet
- beskrive, fortelle og gi uttrykk for egne meninger på norsk tegnspråk
Kompetansemål etter 4. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- avlese, følge regler for turtaking og gi tilbakemelding i tegnspråksamtaler
- avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
Folkehelse og livsmestring: Fortellingen om Lykke og Wilmer egner seg også til dette tverrfaglige temaet i læreplan i norsk tegnspråk.