Personlige taktile bøker
Taktil diskriminering
Taktil diskriminering er evnen til å kjenne forskjell på form eller tekstur når en kjenner på materiale, og evnen til å gjenkjenne materiale som en har kjent på med hendene tidligere. Ved å utforske forskjellige typer materiale kan en lære konsepter som for eksempel glatt, ru, hardt og å utforske materialer i forhold til hverandre.
Eksempler på struktur
![Bilde av en tennisball](/contentassets/b7a75146ee7245bab1630b66c8d38094/tennisball.jpg)
![Mange glassperler i forskjellige farger](/contentassets/8fda1a892f6f46aaa3f4244993265f49/glasskuler.jpg)
![Seks ulike skjeer i forskjellige størrelser og farger](/contentassets/64d68193cdc2496aada514d5aca4a6b2/ulike-skjeer.jpg)
![Mange steiner i forskjellige former og farger](/contentassets/17849c68efbc4014baf3297df73eb406/ulike-steiner.jpg)
Taktil diskriminering er en evne som må læres og øves opp, og som bidrar til at barnet kan gjenkjenne taktile illustrasjoner i en taktil bok. Det må være lett å kjenne forskjell på illustrasjonene, de må derfor ikke være for like.
Utgangspunkt for å lære punktskrift
Å lære å systematisk innhente informasjon ved hjelp av taktilsansen er et godt utgangspunkt for den som skal lære punktskrift. Førpunkt er aktiviteter som bidrar til taktil diskriminering og systematisk bygger opp de ferdighetene barnet har behov for når det skal lære å lese bokstaver en skal kjenne på, i motsetning til bokstaver en skal se for å gjenkjenne.
![Bilde av bokstaver i punktskrift](/contentassets/2431c761467e4b8b8fe9578efcb79f76/punktskrift-alfabet.png)
Side 4 av 19