Den tydelige fortellingen i spillet gjør at det egner seg godt å bruke som et alternativ til skriftlig tekst i fagene engelsk og norsk. Spillet kan derfor være et godt alternativ for elever som trenger en annen tilnærming til tekst.
Spillet egner seg for eksempel godt i undervisning som skal ta for seg språklige virkemidler, tekstanalyse og formidling. Historien tar utgangspunkt i ungdomskultur, kriminalitet, seksualitet, relasjoner og vennskap. Tematikken er derfor aktuell inn mot flere kompetansemål i samfunnsfag og KRLE. Alle elevene vil møte samme slutt, men i motsetning til annen litteratur får du være med å påvirke handlingene til hovedpersonen underveis. Tematikken inviterer til samtale om psykisk helse og kan være et fint utgangspunkt å bruke til samtale og diskusjon i klassen. Historien og dialogene i spillet oppleves autentiske og mange unge vil nok kjenne seg igjen i problemene Max møter på.
Dette er et spill som elevene enten kan spille hver for seg eller i grupper eller full klasse.
Forslag til kompetansemål
Kompetansemål i norsk etter 10. årstrinn
- Lytte til, oppsummere hovedinnhold og trekke ut relevant informasjon i muntlige tekster.
- Lese og analysere et bredt utvalg tekster i ulike sjangere og medier på bokmål og nynorsk og formidle mulige tolkninger.
- Beskrive samspillet mellom estetiske virkemidler i sammensatte tekster, og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder.
Kompetansemål i engelsk etter 10. årstrinn
- Bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å utvikle egne ferdigheter i engelsk
- Forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om forskjellige emner
- Samtale om og formidle aktuelle og faglige emner
Kompetansemål i KRLE etter 10. årstrinn
- Reflektere over etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie og venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
Kompetansemål i samfunnsfag etter VG1/VG2
- Definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje og diskutere trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg
- Analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte korleis slike handlingar kan førebyggjast, og korleis rettsstaten fungerer
Kompetansemål i norsk etter VG1/VG2
- Tolke og vurdere sammenhengen mellom innhold, form og formål i sammensatte tekster
Det vil være flere kompetansemål å trekke inn om læreren legger opp til å bruke spillet som utgangspunkt til videre skriftlig eller muntlig arbeid. For eksempel:
- Delta i diskusjoner med begrunnede meninger og saklig argumentasjon (norsk etter 10. årstrinn).
- Skrive kreative tekster på hovedmål og sidemål med bruk av ulike språklige virkemidler (norsk etter VG1/VG2).