Sosiale historier og tegneseriesamtaler
Denne e-læringen handler om metoder som støtter opp om behovet for visualisering og konkretisering i samtaler og i andre sosiale sammenhenger.
Målgruppe: PPT, barnehagelærere og lærere og andre som jobber i barnehage og skole med barn og elever som trenger støtte i sosialt samspill.
Tidsbruk: ca. 1 time
I tillegg må du beregne tid til refleksjonsoppgaver og/eller utprøvingsoppgaver.
Læringsmål
Du skal ha kjennskap til:
- Hva tegneseriesamtaler er, og hvordan det kan gjøres i praksis
- Hva sosiale historier er, og hvordan det kan gjøres i praksis
- Hvordan tegneseriesamtaler og sosiale historier kan brukes sammen
Introduksjon til e-læringen
Metodene er i utgangspunktet utviklet for mennesker med autisme, men kan brukes for alle som har behov for visualisering og konkretisering i samtaler.
I denne e-læringen får du
- Innføring i metodene Tegneseriesamtaler og Sosiale historier
- Bruk av oppskrifter som støtte til sosiale historier
- Innblikk i hvordan de kan brukes i praksis
- Konkrete eksempler som ligger på undersider til hvert hovedtema
- Case-Eksempel på hvordan metodene kan brukes sammen
Om metodene
Metodene Tegnseriesamtaler og Sosiale historier er utviklet av den amerikanske pedagogen Carol Gray på 1990-tallet. Hun utarbeidet i utgangspunktet metodene for mennesker med autisme.
Bruk av digitale verktøy
Noen av eksemplene viser metodene laget i digitale verktøy. Dette for å vise at du kan kombinere støtten du får fra metodene med annen type støtte som
- Visuell og auditiv støtte
- Diktering - å "snakkeskrive"
- Ulik tilrettelegging i tilgjengelighetsfunksjonene i de digitale verktøyene
Digitale verktøy har også andre fordeler som delingsmuligheter og redigering, men valget på om du bruker blyant og papir eller digitale verktøy må vurderes ut fra hva som er hensiktsmessig for den som skal bruke eksempelvis sosiale historier.
1.1 Tegneseriesamtaler
Noen mennesker har en annerledes måte å kommunisere på. I møte med andre kan det derfor oppstå misforståelser som det er viktig å oppklare. Tegnseriesamtaler er ment som et hjelpemiddel for å forstå hverandre bedre.
I videoen under får du en innføring i hva tegneseriesamtaler er og hvordan den kan brukes i praksis. Under kan du lese mer om metoden og hvordan du kan bruke den steg for steg.
Refleksjonsspørsmål
-
Tenk ut hvordan tegnseriesamtaler kan passe for barnet/eleven du jobber med?
-
Hvilke temaer kan være aktuelle for en tegnseriesamtale?
1.2 Sosiale historier
En sosial historie er en konkret beskrivelse av det du trenger å vite for å mestre en situasjon som oppleves utfordrende.
I videoen under får du en innføring i sosiale historier og hvordan du kan bruke den i praksis. Carol Gray viser til 10 kriterier vi kan bruke når vi lager en sosial historie.
Refleksjonsspørsmål
Tenk ut hvordan sosiale historier kan passe for barnet/eleven du jobber med?
Hvilke temaer kan være aktuelle for en sosial historie?
1.3 Oppskrifter som støtte til sosiale historier
En oppskrift er en trinnvis forklaring på en utfordrende oppgave eller situasjon, og kan være med på å tilrettelegge for deltakelse og mestring. Oppskrifter kan også brukes som en ytterligere konkretisering av en sosial historie. Mens sosiale historier er beskrivende, er oppskrifter laget på en instruerende måte. Oppskrifter kan bidra til forutsigbarhet og skape trygghet i situasjoner som oppleves vanskelig.
Oppskrifter som metode
- Et konkretiseringsverktøy som brukes til forberedelse og støtte i ulike situasjoner
- Til hjelp for å håndtere ustrukturerte situasjoner, som for eksempel friminutt eller turdag
- Skaper forutsigbarhet og øker mulighet for inkludering i sosiale aktiviteter
- Oppskriftene må tilpasses til hvert enkelt barn/elev
På case-siden 1.4 kan du se et eksempel på bruk av oppskrift sammen med sosial historie og tegneseriesamtale.
1.4 Case-eksempel
Dette case-eksempelet forsøker å vise hvordan vi konkret kan bruke tegneseriesamtaler, sosiale historier og oppskrifter sammen.
Etter case-eksempelet får du se den sosiale historien og en en visuell fremstilling av de forskjellige setningstypene i den sosiale historien. Til slutt ligger historien som en oppskrift, for å vise eksempel på at støtten kan utformes som stegvise beskrivelser.
Tegneseriesamtale brukt i kartleggingen
Under ser du tegneseriesamtalen til Amin og lærer. Bildene viser de tre stadiene av en slik samtale.
Eleven forteller og tegner
Læreren sier «Nå må dere gå inn. Timen starter». Læreren tenker «Nå er det ferdig for alltid». Læreren er sint.
Amin sier Nei. Amin tenker «Kanskje vi får aldri leke sammen igjen. Han er snart ferdig i 4. da får vi ikke lov mere. Jeg er glad i vennen min. Læreren sier vi ikke får leke sammen.» Amin føler seg glad og redd.
Magnus tenker «det samme» Han føler seg glad og redd.
Samtalepartner forteller og tegner
Læreren sier «Nå må dere gå inn. Timen starter.» Læreren tenker «Det er fint at de koser seg. Det kan de fortsette med etterpå». Læreren føler seg glad.
Amin sier «Nei». Han tenker «Vi vil ikke slutte å leke. Timen er kjedelig. Amin føler seg glad.
Magnus sier «Nei». Han tenker «Vi vil ikke slutte å leke. Timen er kjedelig. Magnus føler seg glad.
Finner løsning eller strategi sammen
Læreren sier « Nå er friminuttet over. Dere kan leke sammen igjen kl13.» Læreren føler seg glad.
Amin sier «Ja». Han tenker «Jeg kan prøve å se på dagsplanen». Han føler seg glad og skuffet.
Magnus sier «Ja». Han føler seg glad.
Sosial historie
Friminutt i sandkassa
Jeg går på Skogen skole. På Skogen skole har jeg undervisning.
Mellom timene er det friminutt. I friminuttet skal alle elevene som oftest være ute. Det er vanlig. Jeg synes det er gøy å være ute i friminuttet og leke i sandkassa med Magnus.
De voksne vet når timen begynner. De voksne sier fra når timen begynner, og minner meg på når jeg kan leke med Magnus igjen. Det er lurt!
Jeg vil prøve å komme inn når friminuttet er ferdig. Da blir de voksne glade!
Noen ganger synes jeg det er dumt at friminuttet er over.
Da kan jeg prøve å tenke på at jeg kan leke med Magnus i neste friminutt. Jeg kan se på dagsplanen min for å finne ut når jeg kan være sammen med Magnus neste gang. Det er lurt!
Oppskrift
Friminutt i sandkassa
- Gå ut i gangen og kle på sko og utetøy
- Gå til sandkassa
- Leke med Magnus
- Læreren sier fra 5 minutter før vi skal gå inn
- Læreren sier fra at vi skal gå inn
- Jeg går inn i gangen
- Ta av utetøy og sko
- Ta på innesko
- Gå inn i klasserommet
- Se på dagsplanen min for å se når jeg kan være sammen med Magnus igjen
Oppsummering
I denne e-læringen har du fått en innføring i:
- Metodene Tegneseriesamtaler og Sosiale historier
- Bruk av oppskrifter
I tillegg har du fått:
- Innblikk i hvordan de kan brukes i praksis med konkrete eksempler
- Case-Eksempel på hvordan metodene kan brukes sammen
I denne e-læringen har du lært:
- Hva tegneseriesamtaler er, og hvordan det kan gjøres i praksis
- Hva sosiale historier er, og hvordan det kan gjøres i praksis
- Hvordan tegneseriesamtaler og sosiale historier kan brukes sammen
Les mer
Metoden og Carol Gray sitt arbeid (carolgraysocialstories.com)
Bøker
Gray, C. (2015). The new social story book. Future Horizons
Nyheim, M., Tangvold, K., Beghdadi, M. & Kaland, N. (2013). Sosiale historier som metode. Oslo: Kommuneforlaget AS