Sarepta(App)
Sarepta er et multimediabasert ordbehandlings- og kommunikasjonsprogram, og er et skallprogram der lærerne må lage individuelt tilpasset undervisningsmateriell som legges inn i programmet.
Innsikt(Nettressurs)
"Innsikt" er ei nettside for alle som i hjem, barnehage, skole, fritid eller arbeid møter barn, unge og voksne med svekket syn eller blindhet. Målsettingen er å presentere informasjon om – og konsekvenser av – synstap.
Stigespill(Konkret materiell)
Stigespill med 1 terning, som spilles av 2-4 personer. Fra 5 år.
Ludo(Konkret materiell)
Ludo spilles av 2-4 personer med nåler istedenfor brikker og 1 terning.
Taktil klokke(Konkret materiell)
Analog klokke laget i plast med punktskrift og taktile tall.
Opplæring i mobil og nettbrett for synshemmede(Nettressurs)
Her finner du instruksjonsvideoer og øvingsoppgaver til de mest grunnleggende ferdighetene du bør kunne for å lære en synshemmet å bruke en smarttelefon eller et nettbrett. Ressursen er ment for personale i grunnopplæringen, voksenopplæringen og pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).
Syn og synsfunksjon i pedagogisk sammenheng(Nettressurs)
Målet med denne videoserien om syn og synsfunksjon er blant annet å gjøre skolen bedre forberedt på å ta imot en elev som har nedsatt syn.
Juvenile Neuronal Ceroid Lipofuscinosis, Childhood Dementia and Education(Bok/hefte)
Boka presenterer et bredt spekter med ulike tema innenfor undervisning, læring og ikke-medisinske intervensjoner for barn, unge og voksne med Juvenil Nevronal Ceroid Lipofuscinose (JNCL)
Juvenile Neuronal Ceroid Lipofuscinosis, Childhood Dementia and Education(Bok/hefte)
This book presents broad information about education and non-medical interventions for children, adolescents and young adults with juvenile neuronal ceroid lipofuscinosis (JNCL).
Kodeverktøy - tilgjengelighet for elever med synshemning(Veileder)
Koding i skolen skal inkludere elever som er blinde eller svaksynte. Denne veilederen gir en oversikt over noen apper, programmeringsspråk og kodeverktøy, og vurderer hvordan de fungerer med skjermleser og skjermforstørring.
Skriftspråk og stimulering når barn ikke kan se (mp3)(Podkast)
Alle barn trenger å bli eksponert for tall og bokstaver for å lære seg å lese og skrive. Men hva når barnet ikke kan se? Denne episoden handler om hvordan barn som er blinde, kan bli kjent med skriftspråket. Veien går gjennom nysgjerrige hender.
Legobrett(Konkret materiell)
Bokstavbrett med punktskrift på legoklosser. Legoklossene står i alfabetisk rekkefølge. Eleven lager ord og setninger med legoklossene. Ved å lime bokstavene i visuell skrift på klossene, kan flere elever samarbeide med eleven som bruker punktskrift.
Bøker med blanke sider(Konkret materiell)
Blanke bøker med stive ark og permer. For elever som har behov for taktile illustrasjoner og/eller punktskrift.
Ploppeark til bruk i punktskriftopplæringen(Konkret materiell)
Ploppeark er plastark med små opphøyde plastbobler. Materialet er laget for bruk i punktskriftopplæringen.
Video om oktavtegn - punktnoter(Video)
I visuelle noter bruker man nøkler som g-nøkkel og f-nøkkel. Punktnoter bruker vanligvis oktavtegn istedenfor nøkler. Denne videoen tar for seg oktavtegn.
Hør Inkluderingspodden(Podkast)
Hør en podkast om god og tilrettelagt opplæring for barn og voksne med ulike vansker.
PV lohkan - lohkangeahččaleapmi mainna kárte oainnu davvisámegillii(Kartleggingsmateriell)
PVlohkan lea geahččaleapmi mas iska lohkanfunkšuvnna. Dan bokte oažžu dieđuid movt teakstasturrodat váikkuha lohkamii vissis guhkodagain. Bohtosat, oktan visus bohtosiiguin, addet buriid dieđuid oainnu birra ja movt olmmoš atná oainnu.
Hverdagsbyen(Artikkel)
Hverdagsbyen er et eksempel på hvordan barn i barnehagen på en praktisk og digital måte kan lære om programmering.
Viser 41–60 av 124 treff.