RI-5 (Risiko Indeks 5)
RI-5 (Risiko Indeks 5) er et kartleggingsverktøy som brukes som en del av en trinnvis framgangsmåte for observasjon av barn med mulige språkvansker. RI-5 er et hjelpemiddel for å finne risiko for dysleksi i tidlig alder.
Loga RI-5 birra davvisámegillii.
Lohkh RI-5 bïjre åarjelsaemien gïelesne.
RI-5 står for Risiko-Indeks, og viser til risiko hos fem-åringer for å utvikle dysleksi i skolealder. RI-5 er basert på en gjennomsnittskåre utregnet på bakgrunn av svarene til foreldre og barnehagelærere.
RI-5 skåring
- En lav RI-5 er tegn på ingen eller liten risiko for å utvikle dysleksi
- En høy skåre er tegn på risiko for å utvikle dysleksi.
Skåringene betyr:
- En skåre på 0 vil si at en ikke finner noen risikotegn i de avgitte svarene.
- En skåre på 100 betyr store og omfattende vansker som går på flere ting enn dysleksi.
RI-5 bør administreres og tolkes av fagpersoner som har spesialisert seg på barns språkutvikling og på ulike former for lese- og skrivevansker. Skjemaet skal besvares av både foresatte og den av barnehagelærerne som kjenner barnet best. Får barnet en skåre som ligger i den definerte risikosonen, bør en gå videre med individuell utredning.