ABC med punktskrift er for elever som skal bruke punktskrift. Det er inspirert av andre leseopplegg og utviklet av synspedagoger med lang erfaring. Det består av:
- sporboka, som har øvelser for å bruke hender og fingre funksjonelt
- bokstavboka, som presenterer bokstavene i alfabetisk rekkefølge med tilhørende taktile illustrasjoner
- fire lesebøker; Elliboka, Ruffeboka, Bølleboka og Xylofonboka
- oppgaver for punktskrift på leselist
- lydillustrasjoner for hver bokstav
- arbeidsperm til eleven med oppgaver for å lære bokstaver, samt leseøvelser
- ressursperm til lærer med oppgaver, materiell og ider til leseaktiviteter
- metodisk veiledning til lærer
Materiellet er i tillegg supplert med ABC-boka mi av Kari Grossmann, bokstaver i relieff og kort med tilhørende spillbrett og arbeidsunderlag.
Leseopplegget anbefaler en rekkefølge på bokstavlæringen og progresjon. Dette er fordi noen bokstaver i punktskrift er lettere å lese med fingrene enn andre. Læreren kan likevel velge en annen rekkefølge på bokstavinnlæringen dersom dette virker hensiktsmessig. Vurder i så fall elevens leseutvikling og spør gjerne Statped om råd.
ABC med punktskrift er primært laget for elever på 1. og 2. trinn, men elever på andre klassetrinn som har en senere progresjon i leseopplæringen kan også bruke det. Opplegget kan også brukes av andre som ønsker å lære punktskrift. Elever med minoritetsspråklig bakgrunn kan også ha utbytte av deler eller hele materiellet, gjerne i kombinasjon med andre leseopplegg, for eksempel Punktvis.