Barn og ungdom som strever med sosialt samspill, trenger å øve på de situasjonene som det tas for gitt at alle kan mestre. De metodene som kan anvendes i dette arbeidet, kan gjennomføres uavhengig av teknologi. Det viktigste er å tilrettelegge for utvikling av sosial kompetanse, som i neste omgang fører til sosial mestring. Det ligger større muligheter i bruk av teknologi enn ved bruk av en god, gammeldags kladdebok. Digitale verktøy gjør det mulig å tilrettelegge for ulike behov, som blant annet:
- Visuell og auditiv støtte
- Diktering - å "snakkeskrive"
- Ulik tilrettelegging i tilgjengelighetsfunksjonene i de digitale verktøyene
Digitale verktøy har også andre fordeler:
- Lett å ta med seg og bruke der du er (nettbrett, smarttelefoner)
- Delingsmuligheter
- Lett å redigere
Bruk av digitale verktøy kan også by på en del tekniske utfordringer som gjør at det alltid er lurt å ha en plan B.
Les mer om mulighetene i praksis på siden om pedagogisk tilrettelegging.