Tilrettelegging og tiltak ved matematikkvansker
Prinsipper for god undervisning i matematikk
Pedagogenes positive forventninger til elevene har stor betydning for at elevene lykkes, er motiverte og har tillit til egne evner.
Elever med matematikkvansker trenger på lik linje med alle barn/elever praktisk, relevant og variert undervisning som foregår i trygge omgivelser og med mulighet for å samhandle og samtale med andre elever. Nedenfor henvises det til generelle råd som er svært viktige for alle elever. Elevens individuelle forutsetninger vil avgjøre hvilke tilpasninger som er nødvendige i hvert enkelt tilfelle.
Prinsipper for god undervisning i matematikk, inspirert av National Council of Teachers of Mathematics i USA:
1. Sett klare læringsmål
2. Bruk oppgaver som fremmer resonnering og problemløsning
3. Bruk og knytt sammen matematiske representasjoner
4. Legg til rette for meningsfull matematisk drøfting og diskusjon
5. Still gode spørsmål
6. Utvikle fleksible strategier
7. Legg til rette for utfordringer i opplæringen
8. Kartlegg hvordan eleven tenker
Tema og inspirasjon til opplæringen i matematikk
Begrepsopplæring
- Se nettsiden til Pedverket kompetanse for å få inspirasjon til begreps-læring og undervisning.
Representasjoner/konkreter
- Informasjon om Numiconmateriellet på nettsiden Songvaar
- Materiell for å konkretisere på matematikksenteret.no
Dynamisk undervisning, kartlegging og intervju i læringsaktivitetene
- Dynamisk undervisning på statped.no
- Forslag til gjennomføring av elevintervju på matematikksenterets nettsider (PDF)
Utforskende læringsaktiviteter
Side 3 av 7