Til hovedinnhold

Tiltak for å møte elever med sansetap bedre

En rekke tiltak foreslås nå for at barn og elever med sansetap raskt skal bli oppdaget og møtt med gode tiltak. Et av tiltakene som blir foreslått er en veiviser som skal gi kommuner og fylkeskommuner enkel tilgang til kompetanse, verktøy og ressurser.

En arbeidsgruppe har sett på utfordringene med å følge opp barn og elever med nedsatt syn og hørsel. Oppdraget er gitt Statped av Kunnskapsdepartementet og gruppen har hentet inn innspill fra kommuner, fylkeskommuner, KS, statsforvaltere, brukerorganisasjoner og fagmiljøet i Statped.

Manglende tilgang på spesialisert kompetanse er en av utfordringene. Det samme er også vedlikehold av kompetanse fordi sansetap er relativt lavfrekvent. Flere av kommunene og fylkeskommunene erfarer at det mangler gode rutiner for samarbeid. De opplever at regelverk for koordinering og samordning av tjenester blir for dårlig fulgt opp. Ansvarsfordelingen mellom de ulike aktørene oppleves også som uklar.

Eksempel på tiltak som blir foreslått:

Disse berører kommuner og fylkeskommuner:

  • vurdere interkommunalt samarbeid for bedre tilgang på kompetanse
  • styrke tverrfaglig samarbeid å oppdage og følge opp barn og unge med sansetap
  • klar ansvarsfordeling og effektive samarbeidsrutiner mellom sektorene

Statped:

  • har en sentral rolle som støttetjeneste for kommuner og fylkeskommuner
  • tilpasser tjenester etter kommuner og fylkeskommuners behov
  • møter kommuner og fylkeskommuners behov for støtte med høy grad av fleksibilitet
  • utvikler en veiviser om sansetap for kommuner og fylkeskommuner som kan bidra til å tydeliggjøre roller og ansvar, og gjøre nødvendig kompetanse og ressurser lettere tilgjengelige

Hele rapporten: sluttrapport-dialog-med-kommuner-og-fylkeskommuner-om-ivaretakelse-av-sansetapgruppene.pdf