Begrepslæring
Begrepslæring er en strukturert undervisningsmodell for barn og unge med språkvansker.
Begrepslæring
Det anbefales at undervisningsmodellen tas i bruk i et tett samarbeid mellom skole og PPT.
Begrepslæring er en strukturert undervisningsmodell for barn og unge med språkvansker. Denne veilederen gir deg en innføring i hvordan du tar denne modellen i bruk.
Barn og unge med språkvansker har ofte problemer med å forstå og forklare hva dagligdagse ord betyr. Denne veilederen beskriver hvordan du kan jobbe med vanlige ord og begreper med fokus på ordenes innhold, form og bruk. Det kan dreie seg om ord hentet fra barn og unges hverdag, fagplaner eller andre ord en gjerne vil at de skal forstå.
Metoden Begrepslæring vektlegger måling av effekten av undervisningen gjennom bruk av ordlister, der en undersøker hvor mange av ordene barnet kan før undervisningen starter og hvor mange ord barnet kan når undervisningen er avsluttet.
Undervisningen forgår vanligvis over en periode på sju til åtte uker, der en fokuserer på ett ord pr. dag.
Innhold
Veilederen består av tre deler:
- Del 1 gir en teoretisk bakgrunn om begreps-tilegnelse hos barn og ungdom.
- Del 2 gir en presentasjon av hvordan metoden har vært anvendt for en større gruppe barn med språkrelaterte vansker.
- Del 3 presenterer data fra 147 barn og unge som har deltatt i denne formen for læring.
Denne veilederen er også tilrettelagt og oversatt til de samiske språkene. Se over i språkvalg.