Mun gulahalan

Språktreningsmodell for barn og unge med ulike språkvansker, fra tidlig stimulering av nyfødte til lese- og skrivetrening i skolealder. 

«Karlstadmodellen» er en språktreningsmodell i fem deler for barn og unge med ulike språkvansker, fra tidlig stimulering av nyfødte til lese- og skrivetrening i skolealder. 

Mun gulahalan 1 

Mun gulahalan 1 er Iréne Johanssons første del av språkutviklingsmodellen «Karlstadmodellen». Denne boken handler om tidlig stimulering av nyfødte. Boken ble utgitt på nordsamisk i 2005. 

Mun gulahalan 2

Mun gulahalan 2 er andre del av språkutviklingsprogrammet. Bøkene omhandler språktrening av barn som nettopp har begynt å bruke ord. I tekstboken gis det instruksjoner til enkle øvelser samt tips om pedagogisk lekemateriell. Bildemateriell til språkøvingene, spillene og lekene fins i tilhørende billedbok. Bøkene ble utgitt på nordsamisk i 2010. 

Mun gulahalan 3

Mun gulahalan 3 er tredje del av språkutviklingsmodellen. I denne boken forklarer forfatteren hvordan man ved hjelp av språkleker, spill og bøker kan lage språkøvinger for barn, som bruker mest énstavelsesord. Bildemateriale til språkøvingene fins i tilhørende billedbok. Disse bøkene ble utgitt på nordsamisk i 2008. 

Mun gulahalan 5

Mun gulahalan 5 er femte del av språkutviklingsmodellen. Denne boken handler om lesing og skriving som språklige aktiviteter, som er nært knyttet til barnets totale språkutvikling. Målet er å utvikle språket og bli bevisst hva ord og setninger er. Disse bøkene ble utgitt på nordsamisk i 2003. 

Utviklet av Iréne Johansson på norsk. Materiellet er oversatt og tilpasset til samisk av Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD). Sametinget har ved bevilgning av ressurser gjort det mulig å gjennomføre prosjektet.