RI-5 (Risiko Indeks 5)
RI-5 (Risiko Indeks 5) er et kartleggingsverktøy som brukes som en del av en trinnvis framgangsmåte for observasjon av barn med mulige språkvansker.
RI-5
Kartleggingsverktøy, for barn siste året i barnehagen og første året på skolen
RI-5 står for Risiko-Indeks, og viser til risiko hos fem-åringer for å utvikle dysleksi i skolealder. RI-5 er basert på en gjennomsnittskåre utregnet på bakgrunn av svarene til foreldre og barnehagelærere.
En lav RI-5 er tegn på ingen eller liten risiko for å utvikle dysleksi
En høy skåre er tegn på risiko for å utvikle dysleksi.
- En skåre på 0 vil si at en ikke finner noen risikotegn i de avgitte svarene.
- En skåre på 100 betyr store og omfattende vansker som går på flere ting enn dysleksi.
RI-5 bør administreres og tolkes av fagpersoner som har spesialisert seg på barns språkutvikling og på ulike former for lese- og skrivevansker. Skjemaet skal besvares av både foresatte og den av barnehagelærerne som kjenner barnet best. Får barnet en skåre som ligger i den definerte risikosonen, bør en gå videre med individuell utredning.
Pris og utvikler
Gratis bruk av alle skjemaer for samiske institusjoner (send en e-post til [email protected] når du oppretter institusjon). Det kommer en lisenskostnad for bruk av portalen.
Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) og Info Vest Forlag.