Kommunikasjonspartnere for ASK-språklige
Dersom du kjenner den ASK-språklige og dets uttrykksform, vil du kunne bidra til språkutvikling og gode samtaler.
Kommunikasjon med ASK-språklige kan oppleves som annerledes. Du, som kommunikasjonspartner, må ha kjennskap til, og forståelse for hvordan den ASK-språklige kommuniserer. Dette er helt nødvendig for å kunne ta kontakt med, og for å kunne være i dialog med hverandre.
Kommunikasjonspartnere og språkmodeller
Gode kommunikasjonspartnere er avgjørende for at den ASK-språklige skal kunne uttrykke seg effektivt og bli forstått. De viser positive forventninger, gir tid, lar personen ta initiativ og bruker personens kommunikasjonsformer i samspill. Det å bli en god kommunikasjonspartner krever refleksjon og vilje til å utvikle egen praksis.
Noen kommunikasjonspartnere er også språkmodeller. En språkmodell er en person som behersker kommunikasjonsformen bedre enn den ASK-språklige selv, og som aktivt bruker denne i samspill. Ved selv å bruke ASK, gir språkmodellen konkrete eksempler på hvordan kommunikasjon kan foregå og utvikles. Språkmodeller tar utgangspunkt i personens nåværende språknivå, åpner for nye måter å uttrykke seg på og støtter videre utvikling.
Gode språkmodeller er også viktige for andre i språkmiljøet som har behov for å lære hvordan de best kan kommunisere med den ASK-språklige. Ved å observere hverandre, hjelpe hverandre og øve sammen, kan nærpersoner lære å bli gode kommunikasjonspartnere og språkmodeller.
Annerledes kommunikasjon
Samtaler mellom ASK-språklige og personer som bruker talespråk, skiller seg fra samtaler mellom talende personer. ASK-språklige benytter seg av andre uttrykksmåter – som f.eks. grafiske symboler i kommunikasjonsbøker og talemaskiner, skrift, tegn eller gester. Dette endrer både tempo, flyt og dynamikk i samtalen. Kommunikasjonen går langsommere, og det er ikke alltid lett å forstå den ASK-språkliges uttrykk.
Derfor må kommunikasjonspartnere være oppmerksomme og sensitive. Uten bevisst tilrettelegging er det en risiko for at den ASK-språklige får en passiv rolle, tar lite initiativ og blir styrt av de rundt seg.
Enkelte kommunikasjonspartnere kan komme til å dominere samtalen, stille kun ja/nei-spørsmål, avbryte, eller rette oppmerksomheten mer mot kommunikasjonshjelpemiddelet enn mot det den ASK-språklige forsøker å formidle. Dette kan begrense mulighetene for reelle samtaler og svekke både deltakelse og språkutvikling.
En god kommunikasjonspartner
Å være en god kommunikasjonspartner handler ikke om å gjøre alt perfekt, men om å være til stede, lytte, og vise vilje til å lære og utvikle seg i samspill med den ASK-språklige. ASK-språklige beskriver gode kommunikasjonspartnere som tålmodige, interesserte og trygge i bruken av ASK. De forsøker å forstå, stiller åpne spørsmål, gir tid, og bekrefter det som blir uttrykt. De innrømmer når de ikke forstår, og tilpasser samtalen etter den ASK-språkliges tempo og behov.
En god kommunikasjonspartner:
- er oppmerksom på den ASK-språkliges kommunikative signaler.
- viser forventning til at personen vil kommunisere uten å stille krav.
- stopper opp av og til og tenker: dominerer jeg samtalen ved å være den som stiller spørsmål, eller lytter jeg til den ASK-språkliges utsagn og svarer?
- har den ASK-språkliges uttrykksform tilgjengelig.
- gir mulighet til å benytte flere ulike uttrykksformer i kommunikasjonen og tilrettelegger for et ordforråd som den ASK-språklige kan vokse inn i.
- kommuniserer utover «her og nå».
- legger til rette for utvikling gjennom å gi den ASK-språklige ulike erfaringer og opplevelser, og gir mulighet til å snakke om det før, under og etter opplevelsene.
Viktig kompetanse
Ferdighetsnivå, sensitivitet, tålmodighet og ærlighet hos kommunikasjonspartneren kan være avgjørende for om kommunikasjonen blir vellykket.
En god kommunikasjonspartner gjør det lettere for den ASK-språklige å delta både faglig og sosialt, og bidrar aktivt til at språket utvikles og tas i bruk.
Mange ASK-språklige er avhengige av at samtalepartneren støtter, tolker og tilrettelegger i kommunikasjonssituasjonen – uten å overta. De ferdighetene og strategiene som trengs, er ikke intuitive. Det krever bevisst arbeid og opplæring for å bli en trygg og støttende kommunikasjonspartner.