Kommunikasjonspartnere for ASK-språklige

Dersom du kjenner den ASK-språklige og dets uttrykksform, vil du kunne bidra til språkutvikling og gode samtaler.

Kommunikasjon med ASK-språklige kan oppleves som annerledes. Du, som kommunikasjonspartner, må ha kjennskap til, og forståelse for hvordan den ASK-språklige kommuniserer. Dette er helt nødvendig for å kunne ta kontakt med, og for å kunne være i dialog med hverandre.

Kommunikasjonspartnere og språkmodeller

Gode kommunikasjonspartnere er avgjørende for at den ASK-språklige skal kunne uttrykke seg effektivt og bli forstått. De viser positive forventninger, gir tid, lar personen ta initiativ og bruker personens kommunikasjonsformer i samspill. Det å bli en god kommunikasjonspartner krever refleksjon og vilje til å utvikle egen praksis.

Noen kommunikasjonspartnere er også språkmodeller. En språkmodell er en person som behersker kommunikasjonsformen bedre enn den ASK-språklige selv, og som aktivt bruker denne i samspill. Ved selv å bruke ASK, gir språkmodellen konkrete eksempler på hvordan kommunikasjon kan foregå og utvikles. Språkmodeller tar utgangspunkt i personens nåværende språknivå, åpner for nye måter å uttrykke seg på og støtter videre utvikling.

Gode språkmodeller er også viktige for andre i språkmiljøet som har behov for å lære hvordan de best kan kommunisere med den ASK-språklige. Ved å observere hverandre, hjelpe hverandre og øve sammen, kan nærpersoner lære å bli gode kommunikasjonspartnere og språkmodeller.

Annerledes kommunikasjon

Samtaler mellom ASK-språklige og personer som bruker talespråk, skiller seg fra samtaler mellom talende personer. ASK-språklige benytter seg av andre uttrykksmåter – som f.eks. grafiske symboler i kommunikasjonsbøker og talemaskiner, skrift, tegn eller gester. Dette endrer både tempo, flyt og dynamikk i samtalen. Kommunikasjonen går langsommere, og det er ikke alltid lett å forstå den ASK-språkliges uttrykk.

Derfor må kommunikasjonspartnere være oppmerksomme og sensitive. Uten bevisst tilrettelegging er det en risiko for at den ASK-språklige får en passiv rolle, tar lite initiativ og blir styrt av de rundt seg.

Enkelte kommunikasjonspartnere kan komme til å dominere samtalen, stille kun ja/nei-spørsmål, avbryte, eller rette oppmerksomheten mer mot kommunikasjonshjelpemiddelet enn mot det den ASK-språklige forsøker å formidle. Dette kan begrense mulighetene for reelle samtaler og svekke både deltakelse og språkutvikling.

En god kommunikasjonspartner

Å være en god kommunikasjonspartner handler ikke om å gjøre alt perfekt, men om å være til stede, lytte, og vise vilje til å lære og utvikle seg i samspill med den ASK-språklige. ASK-språklige beskriver gode kommunikasjonspartnere som tålmodige, interesserte og trygge i bruken av ASK. De forsøker å forstå, stiller åpne spørsmål, gir tid, og bekrefter det som blir uttrykt. De innrømmer når de ikke forstår, og tilpasser samtalen etter den ASK-språkliges tempo og behov.

En god kommunikasjonspartner:

Viktig kompetanse

Ferdighetsnivå, sensitivitet, tålmodighet og ærlighet hos kommunikasjonspartneren kan være avgjørende for om kommunikasjonen blir vellykket.

En god kommunikasjonspartner gjør det lettere for den ASK-språklige å delta både faglig og sosialt, og bidrar aktivt til at språket utvikles og tas i bruk.

Mange ASK-språklige er avhengige av at samtalepartneren støtter, tolker og tilrettelegger i kommunikasjonssituasjonen – uten å overta. De ferdighetene og strategiene som trengs, er ikke intuitive. Det krever bevisst arbeid og opplæring for å bli en trygg og støttende kommunikasjonspartner.