Tidlig innsats i matematikk

Tidlig innsats handler om å skape gode miljøer der alle barn får erfaringer med matematikk gjennom lek, utforsking og hverdagslige situasjoner.

I løpet av de første seks årene utvikler barn grunnleggende ferdigheter som antall, rom og form. Noen barn oppsøker naturlige matematiske erfaringer, mens andre trenger mer tilrettelegging.

Barn som av ulike grunner ikke naturlig er nysgjerrige og utforskende kan gå glipp av viktige matematiske erfaringer her og nå, og som også kan risikere å møte på skolen med dårligere forutsetninger for å mestre matematikkopplæringen. Barnehagen må sørge for at omgivelsene og det allmennpedagogiske tilbudet sikrer at også disse barna får varierte erfaringer. Enkelte barn kan i perioder ha behov for individuell tilrettelegging. 

Barn leker med klosser på tallmatte.
TILRETTELEGGING: Noen barn oppsøker naturlige matematiske erfaringer, mens andre trenger mer tilrettelegging.

Kravet for spesialpedagogisk hjelp er at barnet må ha et behov som skiller seg fra eller er mer omfattende enn det behovet barn på samme alder vanligvis har. Dette kan være knyttet til barnets utvikling, læring, evner og forutsetninger. 

For barn som har en individuell rett til spesialpedagogisk hjelp (udir.no åpnes i ny fane), vil det være aktuelt å vurdere barnets matematiske utvikling og ha pedagogiske mål for barnets utvikling og læring. 

Et miljø som inspirerer til lek og læring 

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (udir.no åpnes i ny fane) fremhever at barna skal oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Det kan handle om alt fra klærne som henger i garderoben til formingsmateriell som utfordrer kreativitet og skapertrang, og det kan handle om leker og utstyr som er utviklet spesielt for matematiske aktiviteter. Barnehagen kan lage gode fysiske miljøer både i form av plass, tiltalende utforming av arealene, tilgang på egnede lekematerialer og gode uteområder. I tillegg er det vesentlig at barna opplever voksne som er nysgjerrige og interesserte overfor deres initiativ, og som deltar i lek, aktiviteter og samtaler på barnas premisser.  

Matematiske samtaler 

Barnehagens fagområder skal sees i sammenheng med hverandre. Det er spesielt viktig at antall, rom og form ses i sammenheng med kommunikasjon, språk og tekst. Det finnes for eksempel rikelige anledninger til å utvikle disse sammenhengene når barn og voksne har matematiske samtaler. Slike samtaler kan finne sted når voksne stopper opp og lytter, når barn vil vise noe de er opptatt av og når de vil forklare noe de har oppdaget. I slike situasjoner kan barn blir utfordret på å koble seg på hverandres ideer og ta i bruk matematiske begreper og språk. 

Forståelse for barns tidlige matematiske utvikling 

Et eksempel kan hentes fra et måltid i barnehagen. Barna er uenige om hvem som har mest melk i glasset sitt. Glassene er litt ulike i høyde og bredde. En gutt mener å ha mest melk fordi melka er høyt oppe i glasset. Ei jente sier hun har mest for hennes glass er mye, mye større. Den voksne spør om det kan finnes måter å finne ut hvem som har mest melk. Et barn foreslår at de må finne helt like glass til alle. Mens de måler og sammenligner tar de i bruk ord som beskriver høyde, bredde, mye, lite, mest og minst. 

Det er nyttig for barnehagepersonalet å ha kunnskaper på flere områder når de jobber med antall, rom og form, for eksempel: 

Kvinne taster på mobil

Usikker på noe?

Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.