Tilrettelegging i engelsk muntlig

Å lære engelsk, spesielt engelsk muntlig, kan være krevende for en elev med nedsatt hørsel. Dette bør du fokusere på.

Når man ikke oppfatter alt som blir sagt, eller hva man selv sier, vil det være utfordrende å lære seg et nytt språk. 

Har du en elev med nedsatt hørsel, er det første du bør gjøre å sette deg inn i akkurat denne elevens hørselstap. Det kan du gjøre ved å lese deg opp på elevens papirer. Hvis eleven bruker høreapparat eller cochleaimplantat (CI), er det viktig å huske at selv om teknologien bidrar til bedre tilgang til lyd, vil det aldri gi normal hørsel.

Elever rekker opp hånden i klasserom
KVIER SEG: mange elever med nedsatt hørsel er usikre på om de uttaler engelske ord riktig, og kvier seg for å delta i klasserommet.

Start med å få oversikt og kunnskap om elevens audiogram. Dette kan gi informasjon om hvilke frekvenser eleven kan ha utfordringer med å oppfatte. Dette gir informasjon om hvilke språklyder som kan være ekstra vanskelig å høre. Det kan være ulikt på norsk og engelsk, da språklydene i de to språkene ligger i ulike frekvensområder.

Øv på munnstilling og uttale

Noe av det som kan være spesielt utfordrende for en elev med nedsatt hørsel er de engelske språklydene, da disse skiller seg fra de norske på noen områder. Det er viktig å være bevisst på utfordringene dette kan by på for eleven når det kommer til å kunne uttale ord riktig. 

Det er ikke uvanlig at elever med nedsatt hørsel kvier seg for å snakke engelsk. Dette er gjerne fordi de er usikre på om de uttaler ordene riktig eller annerledes enn medelevene. Blant eldre elever kan mange ha hatt uheldige erfaringer rundt dette fra tidligere.  

Det er derfor viktig å begynne tidlig med å øve på munnstillinger og hvordan man uttaler ulike språklyder. På den måten blir eleven tryggere på uttalen. Et nyttig verktøy i en slik øvelse kan være bruk av speil, sånn at eleven bedre kan se sin egen munnstilling.

Det engelske alfabetet har 26 bokstaver, men hele 44 språklyder. Dermed er det, i tillegg til riktig munnstilling, viktig å øve på hvordan språklydene skal uttales. Et nyttig verktøy i dette arbeidet er engelsk lydskrift. Det er også lurt å ha fokus på uttaleregler i engelsk for disse elevene. Dette er noe alle elevene i klassen vil ha nytte av, og kan derfor med fordel jobbes med i hele elevgruppen

I Oxford elevordbok (lenke) vil du finne stavemåte og lydskrift på både britisk og amerikansk engelsk uttale.

Gode lys- og lytteforhold

Å lære språk er noe man gjør i samspill med andre. Elever med nedsatt hørsel bruker ofte synet aktivt til å munnavlese den som snakker. Mange språklyder ser like ut på munnen, som for eksempel ordene lice og life. For å kunne nyttiggjøre seg av munnavlesning som strategi, er det avgjørende at man behersker språket og er kjent med temaet det snakkes om, samt at det er gode lys- og lytteforhold. Elever med hørselstap kan ikke forventes å kunne stole på hørselen alene ved lytteoppgaver på engelsk. Derfor er det viktig at de i tillegg får utdelt tekst til det de skal lytte til.

Sørg for at engelskopplæringen er i et undervisningsrom hvor:

(les mer om tilrettelegging i klasserom for elever med nedsatt hørsel) 

Mann taster på mobil

Lurer du på noe?

Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.