Hvordan tilrettelegge på SFO?
Slik gjør du SFO til inkluderende arena og et godt sted å være for elever med nedsatt hørsel.
SFO er mindre strukturert enn den organiserte undervisningen på skolen, med større frihet og mer rom for frilek. For elever med nedsatt hørsel kan dette gjøre tiden på SFO mer utfordrende.
Organisering
Struktur og forutsigbarhet er viktig for å sikre god kommunikasjon, godt samspill og deltakelse på lik linje med jevnaldrende.
Sørg for at eleven har oversikt over hva som skal skje hvor og når med en gang eleven kommer til SFO. En infotavle med dagsplan kan være nyttig for mange elever. Pass på at noen snakker med eleven om hvilke aktiviteter hen ønsker å delta på, slik at dere kan legge til rette på best mulig måte.
Å dele opp elevene i mindre grupper, vil alltid være en fordel. Organiser de ulike aktivitetene på ulike rom, så langt det er mulig og gjennomgå hva som skal skje og når, slik at alle opplever å ha oversikt over situasjonen.

Støy
Støy er en av de største utfordringene med SFO. Når mange elever samles på et lite areal, hvor det legges opp til mer frilek og ulike aktiviteter, blir det automatisk et høyere lydnivå.
Sett deg godt inn i det som står i Sånn reduserer du støy i klasserommet, dette er like aktuelt for SFO.
Det er de samme kravene til etterklangstid i rommene som brukes til SFO, som det er til skolens undervisningsrom. Dersom det ikke er mulig å gjennomføre tilstrekkelig støyreduserende tiltak bør det vurderes om andre aktuelle undervisningsrom kan brukes til SFO.
Måltidssituasjoner
Når mange elever fra ulike trinn samles til et måltid på SFO, kan det lett bli kaotisk. Mye småprat og mange i bevegelse på en gang kan oppleves overveldende for elever med nedsatt hørsel, og det kan være vanskelig å delta sammen med de andre.
- Del elevene i mindre grupper, gjerne på flere rom, om det er mulig.
- Unngå langbord. Dette gjør det vanskelig for eleven å følge samtalen.
- Husk støyreduserende tiltak også i måltidssituasjoner.
Vær en god støtte
I støyfulle situasjoner er det for elever med nedsatt hørsel særlig utfordrende å oppfatte alt som blir sagt. Dette kan føre til misforståelser og utfordringer med deltakelse i lek. Følge ekstra med på frilek-situasjoner, om eleven ofte blir gående alene, eller litt i utkanten av det som skjer, gjelder det å være nysgjerrig på hvorfor.
I utetiden kan det være fint å ha en eller to voksenstyrte aktiviteter. Dette kan bidra til mer forutsigbarhet og oversikt, som dermed kan bidra til å gjøre det lettere å delta i samspillet med de andre elevene.
Pass også på at dere har felles regler for de vanligste aktivitetene elevene setter i gang med. Det kan gjøre det enklere å bli med, om alle på forhånd vet hva som gjelder og hva som er forventet.
Dialog med skolen
For elever med nedsatt hørsel er forutsigbarhet og kontinuitet ekstra viktig, og en stor kilde til trygghet. Sørg for god dialog mellom skole og SFO, slik at dere bruker samme rutiner og fremgangsmåter.
Sørg for at kontaktlærer også har informasjon om hva som skal skje på SFO, slik at det er mulig å forberede elevene på det som skal skje når skoledagen er over. Dette kan bidra til å gjøre overgangen enklere.
Les også Tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel – her vil du få gode tips som også er aktuelle på SFO.

Lurer du på noe?
Vår spør oss-tjeneste drøfter og veileder om spesialpedagogiske utfordringer. Tjenesten er primært rettet mot PP-tjenesten, men vi tar også imot henvendelser fra barnehage, skole og andre. Vi kan veilede foreldre om det spesialpedagogiske støttesystemet.