Felles lek når et barn har synsnedsettelse

Barnehager og skoler kan tilrettelegge for felles lek og felles glede i lek slik at et barn med synsnedsettelse har gode forutsetninger for å delta i fellesskapet.

Barn leker fordi det er gøy å leke! Barns lek er spontan, og de leker den verden de erfarer, og ut fra egne opplevelser og referanser. Ved å anerkjenne barnets egne perspektiver og unike lekuttrykk kan barnehager og skoler bidra til et mer inkluderende lekemiljø.

For barn med synsnedsettelser er det viktig å forstå leken ut fra de referansene de har. Leken kan uttrykkes ulikt ut fra hvordan barna erfarer situasjoner. For eksempel kan en busslek uttrykkes på forskjellige måter dersom barnets erfaring med buss primært er gjennom berøring, lukt og hørsel. Et barn som har en synsnedsettelse, kan også være mer opptatt av hvordan en leke kjennes eller høres ut, enn hvordan den ser ut.

Som voksen vurderer du hele tiden hvordan du deltar i leken. Det kan handle om å være til stede og gi akkurat nok støtte, eller å passe på å ikke gi for mye støtte. Ved å være oppmerksom på egen rolle kan du legge til rette for at barnet kan delta i fellesskapet i leken uten å styre lekens retning.

Tenk igjennom dette

Har barnet oversikt?


Å tilrettelegge for felles lek handler om å sørge for at barnet har oversikt og er trygg i leken og i omgivelsene. Hvem leker hvor, og hva leker de med? Hva skjer i leken?

Er barnet kjent med lekmaterialet?


Å tilrettelegge for felles lek handler også om at barnet får nok tid til å utforske lekene og materialet det skal leke med.

Får barnet med seg skiftene i leken?


Mange invitasjoner til lek og ytringer i lek er visuelle, som blikk, mimikk og kroppsspråk. Blikkontakt med små endringer i mimikk kan for eksempel signalisere et forslag om et skifte i lekens retning. Leken kan også bevege seg over et større område både inne eller ute. Tenk igjennom hvordan barnet har tilgang på informasjonen det trenger i leken.

Hvilke erfaringer kan inspirere til felles lek?


Leken tar ofte utgangspunkt i opplevelser eller kulturelle referanser, og mange referanser kan være visuelle. Tenk igjennom hvordan dere kan legge til rette for felles erfaringer som kan inspirere til lek.

Tilrettelegg for felles lek og glede i lek

Varier lekemulighetene

Noen former for lek krever mindre av barnets syn, for eksempel kroppslig fysisk lek. Dette kan for eksempel være herjelek på et puterom eller i en putekrok. Ved å legge til rette for et lekemiljø der barna har tilgang på denne type lek-aktivitet, kan du åpne opp for gode erfaringer med kropp og bevegelse som felles erfaring og glede.

Synstolk leken

Gi barnet tilgang til det som skjer i leken. Ut fra barnets synsfunksjon, tenk igjennom hvordan du kan bidra med å synstolke.

Velg variant:

Gjør leken forutsigbar

For noen barn kan det være lettere å delta hvis de har god oversikt i omgivelsene. En måte å gjøre dette på, er å dele et rom inn i mindre lekesoner. Små avgrensede lekeområder og mindre grupper gjør det lettere å delta og holde oversikt i leken.

Tilrettelegg det fysiske lekemiljøet

Sørg for at lekemiljøet i barnehagen og på skolen er godt tilrettelagt slik at barnet har overskudd til å leke.