Hvordan gjøre samlingsstund tilgjengelig for alle barn?
Hvis barnehagen tilrettelegger for et barn med synsnedsettelse allerede i planleggingsfasen, kan samlingsstunden bli tilgjengelig og spennende for alle barn.
Barn med synsnedsettelser kan ha utfordringer med å få med seg alt som skjer i et sosialt fellesskap. En samlingsstund er ofte forutsigbar. Derfor kan samlingsstunden ofte være en god arena for et barn med synsnedsettelse. Hvis barnehagen planlegger og tilrettelegger, kan samlingsstunden bli et sted der barnet kan oppleve glede, mestre og delta på lik linje med resten av barnegruppa.
En inngang til å tenke gjennom og planlegge samlingsstunden kan være å ta utgangspunkt i barnet med synsnedsettelse. Mye av materiellet i samlingsstunden er noe barna skal se på, som konkreter, bilder i bøker eller symboler. Visuelle elementer trenger ikke nødvendigvis å ha den største rollen. Husk at alle sanser kan motivere alle barn til å delta og holde fokus.
Et enkelt tips for å finne ut om samlingsstunden er spennende nok for barnet med synsnedsettelse, kan være at du eller en annen i barnehagepersonalet diskret deltar i samlingsstunden med lukkede øyne.
- Hva blir du opptatt av?
- Hva er det vanskelig for deg å få med seg?
Viktige valg i planleggingen
Når barnehagen starter planleggingen, kan det være lurt å tenke igjennom hva hensikten med samlingsstunden er. Har alle barna tilgang til det vi ønsker at de skal rette oppmerksomheten mot? Tenk igjennom:
- Hvor har dere samlingsstunden? Velg en god plass for å gjennomføre med tanke på å tilrettelegge for lyd, lysforhold og/eller mengde visuell informasjon.
- Hvor skal barnet sitte? Finn ut hvor barnet har best tilgang til det som dere vil formidle i samlingen, og det som skjer i barnefellesskapet.
- Hva er strukturen på samlingsstunden? Skap en tydelig start og slutt på samlingen som barnet kjenner igjen.
- Vet barnet hvem som er til stede? Du kan hjelpe barnet med å få oversikt over hvem som er til stede ved å starte med å si navn eller synge en navnesang i rekkefølgen som alle i samlingsstunden sitter i.
- Kan barnet medvirke i samlingsstunden på lik linje som resten av gruppen? Tenk gjennom om barnet med synsnedsettelse har samme mulighet og tilgang til reelt å medvirke.
- Har barnet tilgang til informasjonen det trenger? Bruk et mest mulig beskrivende språk i samlingen. Trenger barnet mer synstolking? Avtal på forhånd hvem som har ansvaret hvis barnet trenger mer synstolking.
- Trenger barnet å bli forberedt til samlingsstunden? Noen barn med synsnedsettelse kan enkelte ganger ha behov for litt ekstra forberedelse. For eksempel å lære bevegelsene til en ny sang, eller få utforske taktilt materiell som dere presenterer i samlingsstunden.
Bruk alle sansene i samlingsstunden
Barn med synsnedsettelse trenger å ta i bruk flere sanser, for eksempel hørsel- og taktilsansen. Samlingsstunden er en god arena for å organisere felles aktivitet. For eksempel kan Kims lek med lukt, lyd eller å få kjenne på gjenstander som skal bli tatt bort, være like spennende som å se hva som er borte.
Tips til å bruke lyd og musikk
- Inviter barna til å delta og til samspill gjennom å variere bruk av musikk. Både gjennom aktiv lytting, sang, bevegelse og egen lydproduksjon. Lage et mini-orkester i samlingsstunden – tramp, klapp, syng og bruk instrumenter.
- Bruk musikkinstrumenter til å gi variert erfaring med å utforske lyd og musikk. Vær bevisst på at høye og skarpe lyder kan være spesielt ubehagelig for noen barn med synsnedsettelse.
- Bruk gjentagelse. Ikke vær redd for å synge samme sang flere ganger etter hverandre. Varier heller i styrke og tempo for å gjøre det spennende. Dette gjør det også lettere for barnet med synsnedsettelse å følge med uten ekstra støtte.
Bruk taktilsansen og konkreter
La barna kjenne på konkretene dere viser frem i samlingsstunden. Vær bevisst på at et barn med synsnedsettelse kan ha vansker med å skille gjenstander fra hverandre som ser ulike ut for barn som ser. For eksempel kan en lekehest og en lekehund kjennes veldig like ut. Sørg for at det barna skal kjenne på, både har kvaliteter som skiller dem tydelig fra hverandre, også taktilt, og at de er gode å ta på.
Forslag til aktivitet i samlingsstunden
Årstider er ofte et tema som går igjen i samlingsstunder. Dette temaet kan dere gjerne forsterke og gjøre mer sanselig ved å hente inn ulike elementer, som:
- Vår. Lukt på vått gress eller jord om våren. Hvordan kjennes det ut? Lager det noe lyd?
- Sommer. Hør på lydopptak av fuglesang. Hvordan kjennes en blomst ut? Hvordan lukter den?
- Høst. La barna stå under en paraply inne i samlingen, og la dem høre hvordan blader eller vanndråper lander på paraplyen.
- Vinter. Hvordan kjennes snø og is ut når vi sitter inne i samlingen? Kan vi høre snø og is smelte?