Hvordan legge til rette for inkluderende praksis?
Hvordan kan du gå fram når du skal legge til rette for faglig og sosialt samspill når eleven har en synsnedsettelse? Her får du noen råd om inkluderende praksis.
I et inkluderende læringsmiljø har alle sin naturlige plass i det faglige og sosiale fellesskapet. Inkludering handler om å tilpasse læringsmiljøet til mangfoldet og tilrettelegge for at alle har tilgang på og kan delta i fellesskapet i klassen.
Hvordan kan du gjøre det i praksis?
Kvaliteten på opplæringen i skolen avhenger blant annet av det fysiske rommet, lærebøker og sosialt fellesskap. Her er noen råd om inkluderende praksis.
Pedagogisk tilrettelegging
- Lytt til elevens stemme når du skal tilrettelegge. Bruk tid til å snakke med eleven. Hva er viktig for han eller henne? Gi mulighet for at eleven kan uttrykke egne meninger. Det kan gi mer eierskap til egen læring og et bedre grunnlag for å tilpasse undervisningen.
- Snakk med eleven om det skal gis informasjon til medelever om synsnedsettelsen. Åpenhet avhenger av klassemiljø og av hva eleven selv ønsker.
- Planlegg med utgangspunktet i elevens behov. Dette gir ofte bedre resultater enn å justere opplegget i etterkant.
Synstolking kan gi elever med synsnedsettelse tilgang på mer informasjon om det som skjer i omgivelsene. Se Hvordan kan du synstolke? - Det bør være godt kjent hvilken lærer som har hovedansvar. Det er viktig at denne læreren bygger en relasjon slik at eleven opplever trygghet og kan ta kontakt om det oppstår utfordringer.
Noen tips og råd
- Skolen bør sette seg inn i de tilpasningsmulighetene som finnes på de ulike digitale plattformene og lærebøkene.
- Forsikre deg om at nettsidene som brukes eller ressurser er universelt utformet og dermed tilgjengelige. Du bør også sørge for at fagstoff som sendes ut til klassen er formatert på en god måte. (Her finner du mer info om ulike operativsystemer og hvordan du bruker dem).
- Vurder sammen med eleven, om det kan gjøres enkle tilpasninger i operativsystemet på PC, Mac, Chromebook, nettbrett med mer. Dette kan gjøres ved for eksempel å endre skriftstørrelse, øke størrelse på musepeker eller bruke zoom-funksjonen. Finn ut hva eleven foretrekker.
- For noen elever kan det å ta i bruk hjelpemidler som forstørringsprogram, tastatur, skjermleser og leselist være aktuelt. Det er mulig å søke Nav hjelpemiddelsentral om utprøving av hjelpemidler (lenke til veileder/dybdeinnhold på nye statped.no).
- Det kan være behov for fysisk tilrettelegging slik at eleven har tilgang og kan delta på lik linje som medelever. Behovet for tilrettelegging vil være avhengig av synsfunksjonen til eleven.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.