Hvordan tilrettelegge for barn og elever med hjernerelaterte synsvansker
Råd om å kartlegge og forslag til tiltak når barnehager og skoler har barn og elever med hjernerelaterte synsvansker, også kalt Cerebral Visual Impairment (CVI).
CVI er den vanligste årsaken til synsnedsettelser hos barn og elever. Hjernerelaterte synsvansker kan følge av skader i synsbanene, synssenteret eller andre områder i hjernen som er relatert til å tolke og bearbeide visuell informasjon. CVI er ikke en diagnose, men en sammensatt tilstand og beskrivelse av synsfunksjon.
Hjernerelaterte synsvansker kan arte seg svært ulikt og variere med hvor sammensatte utfordringene er. Derfor har barn og elever med CVI ulike behov. For å avdekke behovene kan det være nødvendig å kartlegge synsfunksjonen til barnet eller eleven.
Råd om å kartlegge synsfunksjon
Å kartlegge synsfunksjon bør bygge på kunnskap fra foreldre eller nærpersoner og observasjon i barnets naturlige miljø.
Å vurdere helhetlig omfatter både pedagogisk og medisinsk kartlegging av synsfunksjon.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan gi råd når barnehager og skoler ikke har synspedagogisk kompetanse. PPT kan også søke om synspedagogisk rådgivning eller veiledning fra Statped.
Øyelege og optiker kan vurdere barnet eller elevens synsfunksjon.
Statped kan bidra med å kartlegge og foreslå tiltak i barnehage og skole. Vi tilbyr synskartlegging som et supplement til øyelege, optiker og PPT sine vurderinger. Vi kartlegger hva et barn eller en elev ser, og hvordan barnet eller eleven bruker synet i ulike aktiviteter og situasjoner.
Å kartlegge synsfunksjon kan blant annet avdekke om barnet eller eleven
- kan oppfatte flere stimuli samtidig
- kan skille vesentlig og uvesentlig informasjon ved å bruke synet
- foretrekker å bruke én sans om gangen
- kan bruke flere sanser samtidig
- kan gjenkjenne gjenstander og personer
- foretrekker å bruke ulike sanser i ulike situasjoner eller sammenhenger
- har en synsfunksjon som varierer, avhengig av omgivelser og dagsform
- er avhengig av åbruke andre sanser enn synet for å lære
Etter kartleggingen kan Statped foreslå tiltak for å tilrettelegge for et barn eller en elev med CVI i barnehagen eller på skolen.
Forslag til tiltak
Barn og elever med CVI kan ha behov for støtte til å tolke, gjenkjenne og bearbeide visuell informasjon. Tilretteleggingen i barnehagen eller på skolen bør alltid ta utgangspunkt i individuelle behov. Barnet eller elevens behov kan variere avhengig av situasjon og dagsform.
Likevel er det noen grunnleggende tiltak som kan være nyttige for de aller fleste barn og elever med CVI. Her er noen forslag til barnehager og skoler:
- Gi nok tid. Barnet eller eleven kan trenge tid til å reagere og respondere på det de ser på. Vent på et svar eller reaksjon på at det som blir presentert, er oppfattet.
- Forenkle den visuelle informasjonen. Bruk ensfarget bakgrunn, presenter færre elementer og unngå tekst på bilder.
- Presenter én ting om gangen.
- Presenter tingen flere ganger.
- Ha ryddige omgivelser.
- Forstørr tekst og bilde, ta ting nærmere eller bruk større objekter. Bruk eventuelt forstørrende hjelpemidler (luper, lese-tv med mer).
- Fremhev og forsterk visuell informasjon. Bruk leker/objekter med gode farger og kontraster.
- Bruk andre sanser enn synet i læringssituasjoner. Ta hensyn til individuelle behov.
- Ha faste framgangsmåter i læringsaktiviteter. Det kan lette forståelsen og sikre at barnet eller eleven opplever aktiviteten som meningsfull.