Slik jobber du med språkstimulering i barnehagen
Mange barn med medfødt spalte har en helt normal språk- og taleutvikling. Det er allikevel noen områder som kan være nyttig å fokusere ekstra på.
Barn med medfødt spalte vil, som alle barn, dra nytte av å lære begreper og ord, og å bli bevisst på at ulike språklyder kan endre ords betydning (f.eks. «bil» og «pil»).
For barn født med LKG kan enkelte språklyder være vanskeligere å uttale enn andre. Spesielt kan lyder som krever trykk i munnen, som /p, t, k, b, d, g/, være utfordrende.

Personalet kan være bevisste på å modellere riktig uttale på en naturlig måte, uten å rette på barnet direkte. Dersom barnet sier «ka» i stedet for «ta», kan den voksne gjenta ordet riktig i en naturlig sammenheng: «Ja, du vil ha en tannbørste.» «Ja, du vil ta på sko». Dette gir barnet en god språklig modell uten at det oppleves som en korrigering.
Sanger, rim og regler er gode verktøy for å stimulere språk og uttale. Gjennom gjentakelser og rytme får barnet øve på språklyder på en leken og motiverende måte. Når voksne synger sammen med barna og tydelig artikulerer ordene, blir det lettere for barnet å oppfatte og imitere lydene.
Skap en trygg ramme
For at barnet skal ha utbytte av språktrening, må det føle seg trygt og motivert. En god relasjon mellom barnet og de voksne i barnehagen gir et solid grunnlag for språk- og taleutvikling. Det kan være nyttig å forklare barnet hvorfor dere øver på å snakke, slik at det blir en positiv opplevelse i stedet for en oppgave.
Gode strategier for språkøving i barnehagen:
- Ha korte og engasjerende økter fremfor lange treningssekvenser.
- Velg tidspunkter på dagen når barnet er opplagt og konsentrert.
- Gjenta ord barnet skal lære med korrekt uttale, uten å imitere feil.
- Bruk konkreter, bilder eller gester for å støtte språkforståelsen.
- Skap gode samtaler der barnet får mulighet til å uttrykke seg uten tidspress.
- Gi positiv respons på barnets forsøk på å kommunisere, uansett om uttalen er helt korrekt eller ikke.
Dersom barnet mister motivasjonen eller virker frustrert, kan det være lurt å ta en pause eller tilpasse aktiviteten. Språktrening bør være en naturlig del av leken og ikke føles som en krevende oppgave.
Inkluderende praksis
Barn født med LKG kan ha utfordringer med uttale, og noen kan trenge ekstra tid til å formulere seg. For at barnet skal føle seg trygt og oppleve mestring, er det viktig at barnehagen skaper en støttende og inkluderende atmosfære. De voksne bør være tålmodige og gi barnet god tid til å snakke, uten å avbryte eller rette på det barnet sier.
Barn med nedsatt taleforståelighet kan oppleve å ikke bli forstått av jevnaldrende, noe som kan føre til at de trekker seg tilbake fra samtaler og lek. For å støtte barnet kan barnehagepersonalet:
- Bekrefte og gjenta det barnet sier for å vise at det blir hørt
- Stille oppfølgingsspørsmål for å oppmuntre barnet til å utdype det det prøver å si
- Hjelpe andre barn med å forstå barnet gjennom å omformulere utsagn hvis nødvendig
- Legge til rette for lekeaktiviteter som fremmer kommunikasjon og samspill
Følg ekstra med på barnets hørsel
Barn født med LKG har økt risiko for væskeansamling i mellomøret, noe som kan føre til perioder med nedsatt hørsel. Dette kan påvirke både språkforståelse og uttale. Dersom barnet ofte misforstår beskjeder, ikke reagerer på lyder eller virker ukonsentrert i støyende omgivelser, kan det være tegn på hørselsutfordringer.
For å sikre at eventuelle hørselsvansker oppdages tidlig, anbefales det at barn født med LKG får jevnlig oppfølging hos øre-nese-hals-lege, gjerne to ganger i året frem til skolestart. Barnehagen kan bidra ved å være oppmerksom på barnets reaksjoner i kommunikasjon og gi beskjed til foresatte dersom det er bekymringer knyttet til hørselen.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.