Slik kan foresatte støtte barns språk- og taleutvikling
Tidlig innsats og bevisst språkstimulering kan legge et solid grunnlag for språk- og taleutviklingen til barn født med leppe-kjeve-ganespalte. Slik kan du som foresatt bidra.
Mange barn født med ganespalte utvikler et godt talespråk uten spesielle tiltak, men det er allikevel noen språklyder barn med spalte kan streve ekstra med. Slik kan du som foresatt bidra i barnets språk- og taleutvikling:

Før ganelukke
Før ganen lukkes kirurgisk, har barnet begrensede muligheter til å produsere visse språklyder som krever lufttrykk i munnen, slik som /p, t, k, b, d, g/. Likevel er det viktig å stimulere barnets språk- og taleutvikling allerede i denne fasen. Selv om barnet ikke kan uttale alle lydene riktig ennå, er det nyttig å oppmuntre til lydlek og imitasjon for å styrke de grunnleggende ferdighetene for talespråk.
Tips for tidlig språkstimulering:
- Ansikt-til-ansikt-kommunikasjon: Sørg for at barnet ser ansiktet ditt når du snakker. Dette hjelper barnet med å forstå hvordan lyder formes med munnen.
- Lydlek: Engasjer barnet i babling ved å lage enkle lyder som «mamama» og oppmuntre barnet til å etterligne.
- Imitasjon: Vis barnet enkle bevegelser, som å stikke ut tungen, og oppmuntre til etterligning.
- Daglige rutiner: Bruk situasjoner som bleieskift og måltider til å snakke med barnet og introdusere nye lyder og ord.
- Reduser bakgrunnsstøy: Skap et rolig miljø slik at barnet lettere kan fokusere på stemmen din.
Foresatte kan gjøre språktrening til en naturlig del av hverdagen ved å snakke mye med barnet, svare på lydene det lager og bruke mimikk og kroppsspråk for å understøtte kommunikasjonen. Jo flere språklige erfaringer barnet får, desto bedre grunnlag har det for videre språk- og taleutvikling.
Etter ganelukke
Etter at ganen er lukket kirurgisk, kan barnet begynne å produsere alle språklyder. Rundt ettårsalderen fortsetter barnet å leke med lyder, og de første ordene tar form. Ordene trenger ikke være «perfekte» – det viktigste er at barnet opplever mestring og motivasjon til å fortsette å bruke språket. Tonefall og bevegelser kan ofte bidra til å gjøre talen mer forståelig.
Barn født med ganespalte kan ha en tendens til å uttale lyder lenger bak i munnen. For eksempel kan /t/ bli til /k/. Foresatte kan hjelpe barnet med å bruke lyder fremst i munnen ved å modellere riktig uttale:
Eksempel:
Foresatt: «ta-ta-ta» (pause)
Barn: «ka-ka-ka»
Foresatt: «ta-ta-ta»
Sanger og rim er også et nyttig verktøy for å hjelpe barnet med mengdetrening i ulike språklyder.
Dersom du på noe tidspunkt er bekymret for barnets språk- og taleutvikling skal du ha lav terskel for å søke hjelp. Ta kontakt med helsestasjonen eller med barnehagen, de kan hjelpe deg med ulike tiltak eller komme i kontakt med PPT. PPT er kommunens sakkyndige instans og søker tjenester fra Statped ved behov.
Hørsel og språk- og taleutvikling
Mange barn født med ganespalte har økt risiko for væskeansamling i mellomøret, noe som kan gi midlertidig nedsatt hørsel. Dette kan påvirke språk- og taleutviklingen, særlig hvis barnet ofte hører uklart eller svakt. Noen barn trenger ventilasjonsrør (dren) for å bedre hørselen.
For å sikre god språk- og taleutvikling anbefales det at barn med ganespalte får regelmessig oppfølging av øre-nese-halslege, gjerne to ganger i året fram til skolestart.
Hjemme kan foreldre være oppmerksomme på tegn på hørselsvansker, som at barnet ofte ber om gjentakelser, virker ukonsentrert i støyende omgivelser eller ikke reagerer på lyder som vanlig. Dersom det er mistanke om redusert hørsel, er det viktig å ta kontakt med helsepersonell for videre vurdering.

Usikker på noe?
Statpeds spør oss-tjeneste er et lavterskeltilbud for deg som trenger råd om spesialpedagogikk. Vi snakker mest med folk i PP-tjenesten, men barnehager, skoler og andre kan også ta kontakt. Er du foresatt og lurer på hvordan støttesystemet fungerer, hjelper vi deg gjerne.