
Løpsk tale
Løpsk tale er en kommunikasjonsvanske som påvirker en persons evne til å kommunisere på en klar og tydelig måte på eget morsmål. Personer med løpsk tale opplever ofte at de blir misforstått og at de ofte blir bedt om å gjenta det de har sagt og/eller å snakke saktere

Hvordan oppdage løpsk tale?
Dersom du opplever at et barn snakker fort, mumler og ofte er vanskelig å forstå, kan det være løpsk tale. Her er noen råd for både å oppdage og kartlegge løpsk tale.
Om løpsk tale
Løpsk tale er en kommunikasjonsvanske som påvirker hvordan noen uttrykker seg verbalt. En person med løpsk tale snakker ofte for raskt, støtvis, mumler, eller har problemer med å uttale ord tydelig. Innholdet i det personen sier kan være uorganisert. Dette kan gjøre kommunikasjonen vanskelig, både for personen som snakker og for de som lytter. Ofte blir personen bedt om å gjenta seg selv eller snakke saktere, fordi det som blir sagt kan være uforståelig.
Merk at trekkene ikke trenger være til stede hele tiden.
De vanligste tegnene på løpsk tale inkluderer:
- For raskt eller uregelmessig taletempo, som gjør at talen tidvis er uforståelig
- Utelatelse eller forenkling av ord og stavelser (f.eks. «appelsin» blir «pelsin»)
- Ufullstendige setninger og unaturlige pauser (f.eks. «Lørdag skal… jeg og kompiser på… kino»)
- Vansker med å opprettholde presis artikulasjon når taletempoet øker
- Økt bruk av fyllord (f.eks. «um», «uh»), repetisjoner (f.eks. «kan-kan-kan») og nøling
Sekundære trekk kan inkludere:
- Vansker med å lese høyt på en forståelig måte
- Utydelig skrift
- Vansker med å sette ord på egne opplevelser av taleflytvanskene
- Vansker med å ta andres perspektiv i samtaler og tendens til å avbryte
Barn med løpsk tale kan oppleve å bli misforstått, spesielt i situasjoner der de snakker fritt eller spontant. Det kan føre til at de blir frustrerte, og i noen tilfeller velger de å ikke snakke i det hele tatt. På skolen kan dette gjøre det vanskelig å delta i undervisningen, bidra til samtaler, eller forstå andre. Enkelte barn kan begynne å utvikle negative tanker om egen tale, og dette kan påvirke læringsutbyttet. Derfor er tidlig hjelp avgjørende for å unngå at vanskelighetene blir større enn nødvendig.

Har du noen spørsmål?
Hos spør oss-tjenesten kan du drøfte og få råd i spesialpedagogiske spørsmål. Vi retter oss først og fremst mot PP-tjenesten, men du kan også ta kontakt om du jobber i barnehage eller skole. Er du foresatt, kan vi hjelpe deg med å finne fram i det spesialpedagogiske støttesystemet.